Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9D2HRT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudia Lins Cardosopt_BR
dc.contributor.referee1Isolda de Cerqueira Cruzpt_BR
dc.creatorEdson de Souza Canazartpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T23:38:31Z-
dc.date.available2019-08-13T23:38:31Z-
dc.date.issued2011-12-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9D2HRT-
dc.description.abstractThis work proposes a plan of action for health education of elderly people. By observing the demographic transition, the population is getting older, meaning an increase on health service demand, having primary health care as a starting point. In this scenario, this work demonstrates the importance of investments in light technologies that can provide means for self-care, respecting different peoples individuality, culture, knowledge and autonomy. The knowledge of conditioning and determining factors of health-disease, the interventions in it, the creation of a link and its strengthening in care relationships can provide changes that will lead to better life quality and satisfaction of elderly people, its relatives, community and health care team. For knowledge changing, the investment will come from the acquitted knowledge and, from its deconstruction to reacquire it without offending the life story of the involved people. For the theoretic basis, the content of disciplines of the specialization course in Family Primary Health Care, the virtual library on health and texts books have been consulted. After analyzing the local diagnosis, searching for critical points and completing a proposal of educational action for the elderly community from where the Health Family Strategy team works, São João in João Monlevade, MG. This proposal is supposed to stimulate investments in activities for promotion and health prevention.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho propõe um plano de ação para educação em saúde da população idosa, tendo em vista a transição demográfica observada, resultando na alta prevalência de idosos e aumento de demanda no serviço de saúde com a atenção primária como porta de entrada. Diante desse cenário, o trabalho demonstra a importância de investimento em tecnologias leves que possam proporcionar meios para o auto-cuidado, respeitando a individualidade, as características, a cultura, os saberes adquiridos e a autonomia dos diversos atores sociais. O conhecimento dos determinantes e condicionantes de saúde-doença, as atuações sobre eles, a criação de vínculo e seu fortalecimento nas relações do cuidar, pode proporcionar mudanças que conduzirão a melhor qualidade de vida e satisfação dos idosos, seus familiares, comunidade e equipe de saúde. Para transformação do conhecimento, o investimento partirá do conhecimento adquirido e a partir de sua desconstrução, reconstruí-lo sem ferir a história de vida dos indivíduos envolvidos. Para subsídio teórico, utilizou-se o conteúdo das disciplinas do Curso de Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família, consulta a biblioteca virtual em saúde e livros textos. Realizado análise do diagnóstico local, levantamento dos pontos críticos e construído uma proposta de ação educacional para a comunidade de idosos do território de atuação da equipe da Estratégia de Saúde da Família São João em João Monlevade, MG. Espera-se que a proposta sirva de estímulo a investimentos em ações de promoção e prevenção em saúde.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPromoção de saúdept_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectPrevenção primáriapt_BR
dc.subjectSaúde do idosopt_BR
dc.subject.otherEstratégia Saúde da Familíapt_BR
dc.titleUma proposta de plano de ação para educação em saúde de idosospt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_edson_de_souza_canazart.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.