Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DPFNZ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marta Araujo Amaralpt_BR
dc.contributor.referee1Anezia Moreira Faria Madeirapt_BR
dc.contributor.referee2Aline Reis Souza de Oliveirapt_BR
dc.creatorFernanda Figueredo Chavespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T16:11:17Z-
dc.date.available2019-08-14T16:11:17Z-
dc.date.issued2012-12-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DPFNZ-
dc.description.abstractIntroduction: Educational practices grounded in the dialogic model, enable the exchange of experiences and knowledge, both necessary to adopt new behaviors and attitudes on the part of the user with Diabetes Mellitus type 2 (DM2). The application of these practices demand that health professionals are trained and develop a critical and reflective thinking about the educational process. Objective: To analyze the educational practices in DM, via the map conversation in the training of health professionals in primary care. Methodology: This is a descriptive exploratory study conducted with 14 professionals involved in four Basic Health Units in Belo Horizonte / MG, 2012. Discourses emerged the following categories: conversation as a strategy map participatory learning and cognitive, behavioral and social practices that interfere with self-care. Results: The statements underscore the difficulty of professionals to plan and organize the educational process. We observed the importance of knowing the user's context, valuing the feelings, beliefs and factors can influence the practices of self-care user. Conclusion: The use of conversational map favored the sharing of knowledge and encouraged health professionals to reflect on the need for preparation for the conduct of operational groups and the challenges faced by users to practice self-care.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: As práticas educativas pautadas no modelo dialógico, possibilitam a troca de experiências e saberes, ambos necessários à adoção de novos comportamentos e atitudes por parte do usuário com Diabetes Mellitus tipo 2 (DM2). A aplicação destas práticas demanda que o profissional de saúde esteja capacitado e desenvolva um pensamento crítico e reflexivo sobre o processo educativo. Objetivo: Analisar as práticas educativas em DM, por meio do mapa de conversação na capacitação dos profissionais de saúde da atenção primária. Metodologia: Trata-se de um estudo descritivo exploratório realizado com 14 profissionais inseridos em quatro Unidades Básicas de Saúde, em Belo Horizonte/MG, ano 2012. Dos discursos emergiram as seguintes categorias: mapa de conversação como estratégia de aprendizagem participativa e fatores cognitivos, comportamentais e sociais que interferem nas práticas do autocuidado. Resultados: Os depoimentos reforçam a dificuldade dos profissionais em planejarem e organizarem o processo educativo. Observou-se a importância de conhecer o contexto do usuário, valorizar os sentimentos, crenças e conhecer os fatores que podem influenciar nas práticas de autocuidado do usuário. Conclusão: O uso do mapa de conversação favoreceu o compartilhamento de conhecimentos e estimulou os profissionais de saúde a refletirem sobre a necessidade da preparação para a condução dos grupos operativos e sobre os desafios enfrentados pelos usuários para a prática do autocuidado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapacitação profissionalpt_BR
dc.subjectDiabetes mellituspt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectAutocuidadopt_BR
dc.subject.otherSaúde públicapt_BR
dc.titlePráticas educativas na atenção primária de saúde sabre diabetes mellitus: a estratégia do mapa de conversaçãopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Saúde Coletiva

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia___fernanda_figueredo_chaves.pdf328.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.