Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVE7N
Type: | Monografias de Especialização |
Title: | Fatores que caracterizam a educação à distância |
Authors: | Patricia Aparecida Reis |
First Advisor: | Dacle Vilma Carvalho |
First Referee: | Lindalva Carvalho Armond |
Abstract: | Com a popularização do ensino no Brasil uma nova modalidade vem ganhando espaço no âmbito educacional - A educação à distância ou como é chamada EAD. A ideia inicial do EAD seria de uma atividade complementar e subsidiária à educação presencial, porém tornou-se um objeto importante na disputa do mercado educacional. A EAD vem ganhando cada vez mais espaço e adeptos, que procuram este ensino por diversos motivos. Portanto o objetivo deste trabalho é identificar fatores que caracterizam a educação à distância. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura desenvolvida com uma amostra de 16 artigos publicados em português e no período de 2000 a 2010, identificados nas bases de dados SCIELO, LILACS, PEPSIC e GOOGLE ACADÊMICO. Após análise destes fatores, pode-se observar que a EAD propicia ao indivíduo um ensino qualificado e flexível, trazendo comodidade e rapidez e assim abrangendo uma parcela da população que não dispõe de tempo para se qualificar superando a distância e aproximando a pessoas geograficamente neste espaço virtual. Essa nova modalidade tem transformado o comportamento e a estrutura do ensino. A EAD não veio para substituir o ensino tradicional, mas aprimorar e incrementar a vida da população promovendo a evolução pessoal, coletiva e tecnológica da sociedade como um todo. |
Abstract: | With the popularization of education in Brazil a new method has been gaining space in the educational ambit - The Open University, or as it is called EAD in Brazil (Education in Distance). The initial idea of EAD would be a complementary and alternative activity to the classroom education, but it has become an important object in the dispute of the educational market. The EAD is gaining more and space and follower, who seek this education for several reasons. Therefore, the purpose of this study is to identify factors that characterize the EAD. It is an integrative literature review of developmental literature with a sample of 16 articles published in Portuguese and within the period from 2000 to 2010, identified in the bases of the data SCIELO, LILACS PEPSIC and Google Academic. After analyzing these factors, we can observe that an EAD provides the individual qualified and flexible learning, bringing the student a convenience and fleetingness and thus covering a part of population that do not have time to qualify themselves overcoming the distance and coming close to people geographically in this virtual space. This new modality has transformed the conduct and the structure of education. The EAD doesnt want to replace traditional teaching, but improve and develop peoples life promoting a personal collective and technological evolution of the society as a whole. |
Subject: | Educação em enfermagem Capacitação profissional |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVE7N |
Issue Date: | 2-Mar-2012 |
Appears in Collections: | Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_final_ufmg.pdf | 732.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.