Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVEC3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lenice de Castro M Villelapt_BR
dc.contributor.referee1Paula Goncalves Bicalhopt_BR
dc.creatorAline Franciele de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T08:50:26Z-
dc.date.available2019-08-12T08:50:26Z-
dc.date.issued2012-03-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DVEC3-
dc.description.abstractThe educational process has always been the subject of several discussions and questions mainly related to nursing. The trajectory of dominant pedagogical practices in the last century showed the predominance of a traditional pedagogy characterized by authoritarianism and transmission of knowledge without critical reflection. The aim of this study was to identify and describe, from an integrative methodology, the pedagogical practices used for training students in Technical Course of Nursing. After gathering all articles researched and making a critical analysis, it was noticed that the majority was in favor of a problematizing pedagogical practice, not separetely but associated with other acquirements. We conclude that there is not a specific pedagogy to be used in students education in a nursing technical course, but there is a knowledge cohesion based on critical reflection and knowledge exchange between teacher and student and among the students.pt_BR
dc.description.resumoO processo educacional sempre foi alvo de inúmeras discussões e questionamentos principalmente no que se referem à enfermagem. A trajetória das práticas pedagógicas dominantes no século passado revelava o predomínio de uma pedagogia tradicional caracterizada pelo autoritarismo, e pela transmissão do conhecimento sem reflexão crítica. O objetivo do estudo foi identificar e descrever, a partir de uma metodologia integrativa, as práticas pedagógicas utilizadas para a formação de alunos do Curso Técnico em Enfermagem. Após reunir todos os artigos pesquisados e fazer uma análise crítica constatou-se que, em sua maioria, foram a favor de uma prática pedagógica problematizadora, mas não isoladamente e sim associada a outros saberes. Conclui-se que não há uma pedagogia específica a ser utilizada na educação dos alunos de um curso técnico em enfermagem, mas sim uma coesão de saberes baseados na reflexão crítica e na troca de conhecimentos entre professor e aluno e entre os próprios alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectPedagógicopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleEnfermeiro na docência e as práticas pedagógicas no ensino técnicopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_capa_dura_pdf.pdf93.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.