Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E3ED4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriano Marcal Pimentapt_BR
dc.contributor.referee1Dacle Vilma Carvalhopt_BR
dc.creatorVanessa Flaviana de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:13:39Z-
dc.date.available2019-08-14T11:13:39Z-
dc.date.issued2012-03-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E3ED4-
dc.description.abstractIntroduction: The assessment is a step that should initiate, mediate, and sequence the entire educational process. However, also is observed the prevalence of the summative evaluation model, punctual, traditional and overpast. So, at the presente, the evaluation process requires a a democratic action, interactive, dynamic and integrated into the teaching-learning process. Objective: Characterized as being conducted the the evaluation process of students in the health area in Brazil. Way: treated an integrative literature review, in which were surveyed articles about the the theme in databases BVS and SCIELO. For this, were used the following keywords and search strategies: educational evaluation AND health; educational evaluation AND teaching AND health. At the end, 12 articles were part of the study sample. Result: Predominated the traditional way of evaluating (tests, works, practical tests; n=6; 50%) over more modern techniques, such as portfolio (n=5; 41,7%). As the portfolio a daily and continuous activity, it provides behavioral changes or subsequent activities' transformation. However, also, there is a predominance of the teachers' traditional way of evaluating and acceptability of this way by students, hindering the paradigm shift. Conclusion: In this integrative review of the literature, was reinforced the tendency of educators in use strategies of traditional and archaic evaluations . However, it is noticed that, in recent years, already there is the introduction of new approaches, as is the case about portfolio.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A avaliação é uma etapa que deve iniciar, mediar e sequenciar todo o processo educativo. Entretanto, ainda, observa-se a predominância do modelo avaliativo somativo, pontual, tradicional e ultrapassado. Assim, na atualidade, o processo avaliativo requer uma atitude democrática, interativa, dinâmica e integrada ao processo ensino-aprendizagem. Objetivo: Caracterizar como está sendo realizado o processo avaliativo dos estudantes da área de saúde no Brasil. Método: Tratou-se de uma revisão integrativa da literatura, na qual foram pesquisados artigos sobre a temática nas bases de dados BVS e SCIELO. Para tal, foram utilizadas as seguintes palavras-chave e estratégias de busca: avaliação educacional AND saúde; avaliação educacional AND ensino AND saúde. Ao final, 12 artigos fizeram parte da amostra deste estudo. Resultado: Houve predomínio da forma tradicional de avaliar (provas, trabalhos, testes práticos; n = 6; 50%) em detrimento de técnicas mais modernas, tais como o portfólio (n = 5 41,7%). Sendo o portfólio uma atividade diária e contínua, ele proporciona mudanças de comportamento ou transformação das atividades subsequentes. Porém, ainda, existe o predomínio da forma tradicional de avaliar dos professores e uma aceitabilidade desta prática pelos alunos, dificultando a mudanças de paradigmas. Conclusão: Nessa revisão integrativa da literatura, foi reforçada a tendência dos educadores em utilizar estratégias de avaliação tradicionais e arcaicas. Porém, percebe-se que, nos últimos anos, já existe a introdução de novas abordagens, como é o caso do portfólio.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProvas de rendimentopt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleProcesso de avaliação de alunos da área da saúde: revisão integrativa da literaturapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc.pdf325.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.