Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E9E3U
Type: Monografias de Especialização
Title: Sistemas de gestão de contéúdo web como ferramenta para gestão do conhecimento organizacional
Authors: Felipe Moreira de Assuncao
First Advisor: Mauricio Barcellos Almeida
First Referee: Renata Maria Abrantes Baracho Porto
Abstract: Com a globalização e a rápida disseminação de informação, o cenário empresarial teve de se adaptar as mudanças repentinas do mercado a fim de se manter competitivo. Nesse sentido, a informação passa a ter uma dimensão de importância maior. Tal fato apresenta uma evolução no pensamento empresarial. Apesar do valor da informação não ser um tema recente, muitas empresas ainda não sabem como usar a informação disponível em seu favor. Não existe gestão de conteúdo e do conhecimento eficaz se não existe gestão da informação. Neste contexto, as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) como sistemas de informação, do conhecimento e gestores de conteúdo (CMSs), atuam como ferramentas que auxiliam na gestão da informação e do conhecimento e constituem fatores importantes do sucesso organizacional. O presente trabalho busca responder a seguinte pergunta: No âmbito organizacional, como a gestão do conteúdo pode servir como ferramenta para gestão do conhecimento?. Buscou-se contextualizar sobre como as organizações utilizam os CMSs e como a gestão do conhecimento tem sido adotada por um grupo de empresas estudadas.
Abstract: Within the context of globalization and in the scope of the nowadays fast process of information dissemination, the organizational environments have been a commitment with change, in order that companies retain their competitiveness. Thus, the information has become a sort of asset, which is increasingly important. This fact represents a real evolution in the business thinking. Even though the value of information is not a novelty, several companies do not know yet how to use the available information to favor its activities. In many cases, it is not possible to have an efficient content and knowledge management, because there is no initiative of information management. In this context, the information and communication technology represented, for example, by information and knowledge systems, as well as content management systems, acts as a tool that aids the strategy of information and knowledge management. In addition, they contribute to the organizational success. In this work, we aim to answer the following question: In the organizational environment, how a content management system could be employed as a tool for knowledge management? We aim to contextualize how companies make use of content management systems and how the knowledge management has been approached in a selected group of companies.
Subject: Gestão do conhecimento  
Gerenciamento da informação  
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E9E3U
Issue Date: 4-Nov-2013
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_gei___felipe_moreira_de_assun__o.pdf839.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.