Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5D
Type: Tese de Doutorado
Title: Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
Authors: Ana Catharina Mesquita de Noronha
First Advisor: Leoncio Jose Gomes Soares
First Co-advisor: Maria de Fatima Cardoso Gomes
First Referee: Carlos Henrique de Souza Gerken
Second Referee: Carmem Lucia Eiterer
Third Referee: Claudia Lemos Vóvio
metadata.dc.contributor.referee4: Danusa Munford
metadata.dc.contributor.referee5: Gilvanice Barbosa da Silva Musial
Abstract: Este trabalho visou compreender os modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Optou-se pela abordagem metodológica de natureza qualitativa. Utilizou-se o estudo coletivo de casos como estratégia de investigação. A pesquisa foi realizada em uma sala de aula do ensino fundamental da EJA da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte (RME/BH). O referencial teórico-metodológico que orientou as análises dos dados baseou-se na Psicologia Histórico-Cultural. Buscou-se analisar como e sob quais condições os educandos pensam acerca dos conhecimentos que vivenciaram na prática pedagógica. Pôde-se reconhecer em cada sujeito pesquisado um ator social protagonista de sua história, marcada por condições precárias de vida, injustiças e exclusão social. Estes sujeitos expressam, por intermédio de seus modos de pensamento, como construíram e como constroem seus saberes. Observou-se que as bases de seus pensamentos sobre os conhecimentos escolares estão em suas vivências socioculturais, indicando diferentes possibilidades de leitura e interpretação desses conhecimentos. Os casos estudados revelaram que o pensamento expresso por meio de palavras não foi construído de modo isolado da constituição do sujeito histórico-cultural.
Abstract: This work aimed to understand adults ways of thinking during the schooling process of YAE (Youth and Adult Education). The methodological approach, founded on the qualitative nature, was chosen. The strategy for investigating was the collective case study. The research was accomplished in an elementary school classroom of YAE (RME/BH: Municipal Educational System of Belo Horizonte). The analyses of the data were oriented around the theoretic and methodological references based upon Historic/Cultural Psychology. One searched how and under which conditions the students have thought of the knowledge they have achieved through the pedagogical practice. Each individual could be recognized as social actors in their histories, marked by poor conditions of life, injustices and social exclusions. These individuals have expressed, by their thoughts, statements, how they have built their knowledge. One could observe that the basis of their thoughts about school learning have been inside their sociocultural lives, pointing out different reading and interpretation possibilities of these knowledge. The case studies revealed that the thought expressed by words was not an isolated construction out of the constitution of the historical and cultural individual.
Subject: Educação Aspectos sociais 
Aprendizagem
Educação de adultos
Prática de ensino
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5D
Issue Date: 27-Sep-2013
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ac_tese_doutorado_educacao_corrigida.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.