Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFFV7
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Competente sportswoman e dedicada professora: Lúcia Joviano e a gymnastica no ensino normal (1910-1932)
Authors: Gyna Avila Fernandes
First Advisor: Andrea Moreno
First Referee: Cecilia Vieira do Nascimento
Second Referee: Tarcisio Mauro Vago
Abstract: Este trabalho possui como objeto de estudo a trajetória profissional da professora Lúcia Joviano, tomando como eixo a sua contribuição na constituição da cadeira de Gymnastica/educação physica na formação de professores na Escola Normal Modelo da Capital (Belo Horizonte) e na Escola Normal do Distrito Federal (Rio de Janeiro). Para o início da análise tomou-se o ano de 1910, data em que a Lucia Joviano se submete ao exame de admissão para ingresso como normalista na Escola Normal Modelo da Capital. O marco final desse estudo foi definido no ano de 1932, quando a Escola Normal do Distrito Federal foi transformada em Escola de Professores, incorporando também as Escolas Primárias e Secundárias e o Jardim de Infância. Esse movimento instaurou o chamado Instituto de Educação do Rio de Janeiro, direcionando novos rumos para a formação de professores e, consequentemente, novas organizações para a Gymnastica/educação physica. Duas hipóteses conduzem a narrativa, a primeira sugere que o repertório acessado por Lucia Joviano informou e qualificou a sua atuação como docente na formação de professores, acreditando que a professora acessou um determinado conjunto de informações e ideias advindas de sua rede de sociabilidade. Com um trânsito intenso nos ambientes esportivo e educacional, a famlia Joviano possibilitou um espaço de circulação de ideias, de comportamentos e de entendimentos sobre escola e práticas athleticas. Munida desse repertório, Lucia Joviano proporcionou alterações nos saberes pertencentes à cadeira de Gymnastica/Educação Physica no ensino normal, assertiva que caracteriza a segunda hipótese desse estudo. A trajetória de Lucia Joviano, influenciada por uma rede de sociabilidade intensa, tanto no âmbito educacional quanto no esportivo, legitimou a construção de um fazer docente que respondia às demandas da gymnastica/educação physica.
Abstract: This paper has as its object of study the Lucia Joviano teacher's professional trajectory, taking as axis their contribution in the constitution of the professorship Gymnastica/physical education on the teacher formation at Normal School the Capital Model (Belo Horizonte) and the Normal School of Distrito Federal (Rio de Janeiro). For the beginner of analysis it took the year 1910, when the Lucia Joviano had submitted to the admission examination to entrance in the Normal School Capital Model as a student. The final mark of this study was defined in 1932, when the Normal School of the Federal District was transformed in Teachers School, which incorporated the Primary and Secondary Schools and Kindergarten. This movement established the Institute of Education of Rio de Janeiro, which directed new directions for teacher formation and, consequently, new organizations to Gymnastica/physical education. Two hypotheses lead the narrative, the first suggests that the repertoire accessed by Lucia Joviano reported and qualified her performance as a teacher in teacher formation, we believe that the teacher accessed a particular set of information and ideas that come from their network of sociability. With a heavy traffic in the sports and education ambiences, the Jovianos family permitted a space for circulation of ideas, behaviors and understandings about the School and athletic practices. Equipped by this repertoire, Lucia Joviano provided changes in knowledge belonging to the professorship Gymnastica/Physical Education at Normal Education, assertive that characterizes the second hypothesis of this study. The trajectory of Lucia Joviano influenced by a intense network of sociability, in both educational and in sports ambiences, legitimized a construction of one make teaching that responded to the demands of Gymnastica / physical education.
Subject: Educação  Historia
Ensino normal  História 
Educação fisica  Historia
Escolas normais  História  
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFFV7
Issue Date: 23-Aug-2013
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gyna___disserta__o___revisada___imprimir.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.