Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FVJ55
Type: Tese de Doutorado
Title: Memórias, discos e outras notas: uma história das práticas musicais na era elétrica (19271971)
Authors: Marcos Edson Cardoso Filho
First Advisor: Regina Helena Alves da Silva
First Referee: Guilherme Caldeira Loss Vincens
Second Referee: Luiz Henrique Assis Garcia
Third Referee: Jose Newton Coelho Meneses
metadata.dc.contributor.referee4: Glaura Lucas
Abstract: Em 1927 a gravadora Odeon lançava no mercado seu primeiro catálogo contendo os discos gravados pelo sistema elétrico. O novo sistema de gravação substituía o cone de metal utilizado na era mecânica pelo microfone, principal protagonista na fonografia do novo período de registro. A gravação elétrica possibilitava um registro mais efetivo dos timbres dos instrumentos e vozes auxiliando na construção de novas sonoridades para a música popular brasileira. A pesquisa que aqui apresentamos, visa mapear dentro de uma perspectiva sócio-histórica, as práticas musicais na fonografia brasileira a partir da chegada do microfone, período aqui caracterizado como era elétrica de gravação. A intenção, não é criar uma história das tecnologias de gravação ou dos meios de produção em estúdio no século XX, mas relacionar as diversas configurações tecnológicas da era elétrica com as transformações nas práticas sócio-musicais de estúdio e sua inevitável influência na linguagem da música popular gravada.Esta pesquisa mesclou dados obtidos de fontes bibliográficas, iconográficas, de periódicos especializados, de entrevistas semiestruturadas com artistas e técnicos de estúdio, bem como análise de fonogramas do período abordado com especial atenção à fonografia de Mario Reis. Esse importante intérprete da era elétrica não possuiu aqui o peso de um objeto de pesquisa,mas foi o guia da nossa narrativa histórica através da era elétrica. Por fim, concluímos que a constituição da música popular brasileira, enquanto veículo deideias, formação de consenso e de entretenimento, teve na mediação tecnológica e naspráticas coletivas de estúdio um importante instrumento de construção.
Abstract: In 1927, Odeon Recording Company released its first catalog containing electrically recorded discs. The new recording system replaced the metal cone that was used in the mechanical era, with the microphone, which became the main protagonist in the phonography of the new registration period. The electrical recording enabled more effective timbre of instruments and voices, which helped to build new sounds for Brazilian popular music. In this sense, the research presented here aims to map out, within a socio-historical perspective, the musical practices of Brazilian phonography since the arrival of the microphone, a period characterized here as the electrical age of recording. The intention here is not to create a history of recording technologies and studio production in the twentieth century, but to relate the various technological configurations of the electrical age to the changes in socio-musical studio practices and their inevitable influence on the language of recorded popular music. This study combined data from bibliographical sources, iconographic, specialized periodicals, semi-structured interviews with artists and studio technicians, as well as analysis of phonograms of the period with particular attention to the phonography of Mario Reis. This important performer of the electrical age is not given the weight of an object of research here, but he was our guide in the historical narrative throughout the electrical age.Finally, we conclude that the technological mediation and the collaborative studio practices were important tools for the creation of Brazilian popular music as a vehicle for ideas, building consensus and entertainment.
Subject: Estudios de som
Música popular
História
Música
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FVJ55
Issue Date: 22-Nov-2013
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
texto_completo_tese.pdf60.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.