Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9G3JBK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Erika Lourencopt_BR
dc.contributor.referee1Miguel Mahfoudpt_BR
dc.contributor.referee2Joao Leite Ferreira Netopt_BR
dc.creatorHenrique Pereira Aquinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T01:44:56Z-
dc.date.available2019-08-12T01:44:56Z-
dc.date.issued2013-05-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9G3JBK-
dc.description.abstractThis work was born from the interest in conducting a study on training in psychology. The main objective was to investigate if the psychology student has a critical thought about the training he/she is receiving. In this way, an overview about the knowledge produced on the training of psychologists in Brazil was traced. Discussions were made about the identity of the professional psychologist, of the Brazilian psychologist training and of the Brazilian market and, finally, of the Curriculum Guidelines for psychology courses in the country. Phenomenology was the methodological framework used in the collection and understanding of data. From semi-structured interviews with three final year students of psychology course at UFMG, it was possible to know the meanings expressed of their experiences forward to their degree. It was observed that the ideals of the students interviewed about the psychology course offered by UFMG, as well as the importance of the institution of national recognition, cross in a forceful way the assessments made on the training they are receiving. In the present study, it was understood that the critical thinking of the students of psychology would be that ability to undertake a rational discussion about the course of their training, reflect on the acquired/produced knowledge, recognizing the breadth and diversity of psychology as a science, as well as the nature of professional practice and ultimately, the limits and possibilities of the training of the psychologist during the under graduation time. Therefore, having this reference and based on interviews conducted it was found that, in general, the students did not perform a critic of the training towards the "creation of critical spirit."pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho nasceu a partir do interesse em realizar um estudo sobre a formação em psicologia. O objetivo principal foi investigar se o estudante de psicologia possui um pensamento crítico sobre a formação que está recebendo. Nesse percurso, foi traçado um panorama acerca dos conhecimentos produzidos sobre a formação do psicólogo no Brasil. Foram apresentadas discussões acerca da identidade de profissional do psicólogo, da formação do psicólogo brasileiro e do mercado e, por último, das Diretrizes Curriculares para os cursos de psicologia no país. A fenomenologia foi o referencial metodológico utilizado na coleta e compreensão dos dados obtidos. A partir de entrevistas semi-estruturadas com três estudantes do último ano do curso de psicologia da UFMG, foi possível conhecer os significados expressos de suas experiências frente à formação. Observou-se que os ideais dos estudantes entrevistados sobre o curso de psicologia oferecido pela UFMG, bem como o porte dessa instituição de reconhecimento nacional, atravessam de forma contundente as avaliações feitas sobre a formação que estão recebendo. No presente estudo, entendeu-se que o pensamento crítico do estudante de psicologia seria aquela capacidade de empreender uma discussão racional sobre o percurso da formação, refletir sobre os conhecimentos adquiridos/produzidos, reconhecendo a amplitude e a diversidade da psicologia enquanto ciência, bem como a natureza da prática profissional e, finalmente, os limites e as possibilidades da formação do psicólogo durante o período da graduação. Assim, de posse dessa referência e com base nos depoimentos colhidos considerou-se que, de forma geral, os estudantes não realizaram uma crítica da formação no sentido da criação de espírito crítico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação em psicologiapt_BR
dc.subjectPensamento críticopt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subject.otherPensamento críticopt_BR
dc.subject.otherFenomenologiapt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleO pensamento crítico do estudante de psicologia sobre sua formaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_henrique_aquino.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.