Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9G9JBQ
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Lucia Castanheira | pt_BR |
dc.contributor.advisor2 | Judith Green | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Junia Sales Pereira | pt_BR |
dc.creator | Luisa Teixeira Andrade Pinho | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T15:49:50Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T15:49:50Z | - |
dc.date.issued | 2013-09-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9G9JBQ | - |
dc.description.abstract | This research aim was to investigate the reading practices of History texts instituted in the context of a fifth grade History classroom of the Public Elementary School Eleonora Pierucetti of the City of Belo Horizonte Educational Network. We intend to answer the following question: How reading of History texts was socially accomplish in the referred classroom? The theoretical and methodological principles that guide this investigation are founded on a contemporary trend for classroom interactions analysis: the Interactional Ethnography. This approach is informed by an understanding of the central role of discourse in mediating processes of meaning construction in the classroom (Bloome and Bailey, 1992; Bloome and Egan-Robertson, 1993; Collins and Green, 1992; Gee and Green, 1998; Santa Barbara Classroom Discourse Group, 1992). From this perspective, we search to understand how Reading of History texts was discursively constructed by the members throught their interactions, verbal or non-verbal, and how these constructions influenced the opportunities available to students of reading and learning History in the observed classroom. The methodological procedures included video recording; field notes; materials collected during the observation such as students workbooks, tests and texts ; the analysis of the institution; interviews with the teacher and some students; and a prolonged field immersion period. Therefore, we followed, under the ethnographic perspective, a fifth grade History classroom for a year in 2010, observing the daily life of the classroom. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa buscou investigar as práticas de leitura dos textos de História instituídas no contexto de uma turma de quinta série/sexto ano de História do Ensino Fundamental da Escola Municipal Professora Eleonora Puiricetti da Rede Pública de Ensino de Belo Horizonte, buscando responder a seguinte questão: Como a Leitura dos textos de História foi socialmente construída na sala de aula investigada. Os princípios teóricos e metodológicos de análise se basearam em uma tendência contemporânea de análise das interações em sala de aula: a Etnografia Interacional. Essa abordagem é informada pelo entendimento do papel central do discurso nos processos de construção de conhecimentos em salas de aula (Bloome and Bailey, 1992; Bloome and Egan-Robertson, 1993; Collins and Green, 1992; Gee and Green, 1998; Santa Barbara Classroom Discourse Group, 1992). Nessa perspectiva, buscamos compreender como a leitura dos textos de História foi discursivamente construída pelos membros por meio de suas interações, verbais ou não verbais, e como essas construções influenciaram as oportunidades disponíveis aos estudantes de ler e aprender História na sala de aula observada. Os procedimentos metodológicos incluíram registros em vídeo; notas de campo; materiais coletados durante a observação participante quais sejam, cadernos de alunos, textos e testes ; análise do espaço institucional; entrevistas com o professor e nove alunos; e um tempo prolongado de imersão em campo oito meses. Desse modo, acompanhamos, sob o viés etnográfico, uma sala de aula de História da 5a série/6o ano do ensino fundamental da Escola Municipal Eleonora Piurucetti da Rede pública de ensino de Belo Horizonte, observando o cotidiano da classe. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Práticas de leitura dos textos de história | pt_BR |
dc.subject | Sala de aula | pt_BR |
dc.subject | Etnografia | pt_BR |
dc.subject.other | Leitura | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Historia Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Etnologia | pt_BR |
dc.subject.other | Ambiente de sala de aula | pt_BR |
dc.title | Práticas de leitura em aulas de história: um estudo de caso etnográfico | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_lu_sa_teixeira_andrade_pinho.pdf | 9.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.