Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYM72
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Cristina Fricke Mattept_BR
dc.creatorDeborah Alvarenga Vilarinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:14:43Z-
dc.date.available2019-08-09T13:14:43Z-
dc.date.issued2011-07-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYM72-
dc.description.abstractThis study analyzes, contrasted from the perspective of the journey narrativesemiotics of 08 (eight) Aesop's fables, focusing on the intermediate routegenerative of meaning that fits into the narrative level. It is investigating the transformation of states (or potential) that affects the relationship between subject and object in both gender fábula.Para, became the object of study / research, 08 fables of Aesop, because we hypothesized that the narrative taleshave similar schemes. We intend to describe and show how it articulates, in the particular circumstances of this kind, the modes of spoken narrative, ie,operates as the narrator writing in the exercise of authorship, the organizationnarrative / characters / etc in order to effect the production of of meaning by thesender. The theoretical principles that guide this discussion are based on theconcept developed by AJGreimas called narrative scheme. For this author, the entire narrative constitutes four narrative programs (PN): Handling, power, performance and sanction.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa, contrastivamente sob a ótica da Semiótica o percurso narrativo de 08 (oito) fábulas de Esopo, focalizando o nível intermediário do percurso gerativo de sentido que se insere no nível narrativo. Trata-se de investigar a transformação de estados(real ou potencial) que afeta a relação entre sujeito e objeto no gênero fábula.Para tanto,tomou-se como objeto de estudo/investigação,08 fábulas de Esopo, pois temos como hipótese que as fábulas possuem esquemas narrativos semelhantes. Pretendemos descrever e mostrar como se articula, nas condições específicas desse gênero, os modos de enunciabilidade narrativa, ou seja, como o narrador opera com a escrita, no exercício de autoria, a organização narrativa/personagens/etc tendo em vista a produção de efeito de sentidos junto ao destinador. Os princípios teóricos que orientam essa reflexão estão baseados no conceito desenvolvido por A.J.Greimas denominado esquema narrativo. Para esse autor, toda narração se constitui em quatro programas narrativos (PNs): manipulação, competência, performance e sanção.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFábulas de Esopopt_BR
dc.subjectSemiótica francesapt_BR
dc.subjectPrograma narrativopt_BR
dc.subjectPercurso gerativopt_BR
dc.subject.otherEsopopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO esquema narrativo canônico nas fábulas de Esopopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d_borah_alvarenga_vilarino_puff.pdf194.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.