Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYM72
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Cristina Fricke Matte | pt_BR |
dc.creator | Deborah Alvarenga Vilarino | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T13:14:43Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T13:14:43Z | - |
dc.date.issued | 2011-07-07 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYM72 | - |
dc.description.abstract | This study analyzes, contrasted from the perspective of the journey narrativesemiotics of 08 (eight) Aesop's fables, focusing on the intermediate routegenerative of meaning that fits into the narrative level. It is investigating the transformation of states (or potential) that affects the relationship between subject and object in both gender fábula.Para, became the object of study / research, 08 fables of Aesop, because we hypothesized that the narrative taleshave similar schemes. We intend to describe and show how it articulates, in the particular circumstances of this kind, the modes of spoken narrative, ie,operates as the narrator writing in the exercise of authorship, the organizationnarrative / characters / etc in order to effect the production of of meaning by thesender. The theoretical principles that guide this discussion are based on theconcept developed by AJGreimas called narrative scheme. For this author, the entire narrative constitutes four narrative programs (PN): Handling, power, performance and sanction. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho analisa, contrastivamente sob a ótica da Semiótica o percurso narrativo de 08 (oito) fábulas de Esopo, focalizando o nível intermediário do percurso gerativo de sentido que se insere no nível narrativo. Trata-se de investigar a transformação de estados(real ou potencial) que afeta a relação entre sujeito e objeto no gênero fábula.Para tanto,tomou-se como objeto de estudo/investigação,08 fábulas de Esopo, pois temos como hipótese que as fábulas possuem esquemas narrativos semelhantes. Pretendemos descrever e mostrar como se articula, nas condições específicas desse gênero, os modos de enunciabilidade narrativa, ou seja, como o narrador opera com a escrita, no exercício de autoria, a organização narrativa/personagens/etc tendo em vista a produção de efeito de sentidos junto ao destinador. Os princípios teóricos que orientam essa reflexão estão baseados no conceito desenvolvido por A.J.Greimas denominado esquema narrativo. Para esse autor, toda narração se constitui em quatro programas narrativos (PNs): manipulação, competência, performance e sanção. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Fábulas de Esopo | pt_BR |
dc.subject | Semiótica francesa | pt_BR |
dc.subject | Programa narrativo | pt_BR |
dc.subject | Percurso gerativo | pt_BR |
dc.subject.other | Esopo | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | O esquema narrativo canônico nas fábulas de Esopo | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
d_borah_alvarenga_vilarino_puff.pdf | 194.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.