Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HCDZB
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Eulita Maria Barcelos | pt_BR |
dc.creator | Wellington Monteiro da Anunciac?o | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T03:14:13Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T03:14:13Z | - |
dc.date.issued | 2013-10-21 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9HCDZB | - |
dc.description.abstract | The Network Technical Schools Health System (RET-SUS) was conceived as a joint strategy to exchange experiences , debate and collective construction of knowledge in Health Professional Education in The ETSAL as part of this network has been facing major challenges for diuturnamente achieve its goals and objectives , in particular mission to train human resources for the National Health System in Alagoas . The goal is to propose an action plan with a view to overcoming the problem of instability of the faculty , which brings under the managements respects the three levels of government: the regularization ( insert legal)human resources in technical schools SUS particularly in teachers . This proposal had the initiative to raise technical and legal foundations that point to a real need to address the relationship management versus human resource with greater responsibility and commitmentin action as a means of teaching and learning . The literature was obtained on the bases : Latin American and Caribbean Health Sciences ( LILACS , the Scientific Electronic Library Online ( SciELO ) , bases of the Ministry of Health , and articles in the Journal RETSUS and VirtualHealth Library (VHL - BIREME ) among others . Methodologically used as strategies three times in order to seek the legitimacy of the subjects involved . this proposal will allow the development and facilitation of relationship management versus human resource can reflecton a load of responsibility and commitment that if they are not harmonized ( x participatory management staff stable and adjusted in terms of sizing ) will reflect directly on the quality ofproduction of the School that the best quality training for students | pt_BR |
dc.description.resumo | A Rede de Escolas Técnicas do Sistema Único de Saúde (RET-SUS) foi concebida como uma estratégia de articulação para troca de experiências, debates coletivos e construção de conhecimento em Educação Profissional em Saúde. A ETSAL como integrante dessa redevem enfrentando grandes desafios para atingir diuturnamente seus objetivos e metas, na missão peculiar de formar recursos humanos para o Sistema Único de Saúde em Alagoas. O objetivo é propor um plano de intervenção na perspectiva de superação do problema daprecarização do corpo docente, o que traz no âmbito das gestões aspectos relevantes nos três níveis de governo: a regularização (inserção legal) de recursos humanos nas escolas técnicasdo SUS, particularmente no quadro de professores. Tal proposta teve por iniciativa levantar fundamentações técnicas e legais que apontam para uma necessidade real de tratar a relação gestão versus recursos humanos com maior responsabilidade e comprometimento como meionas ações do ensino-aprendizagem. O levantamento bibliográfico foi obtido nas bases: Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS, do Scientific Eletronic Library Online (SciELO), bases do Ministério da Saúde, e artigos da Revista RETSUS e Biblioteca Virtual de Saúde (BVS BIREME) entre outros. Em termos metodológicos utilizou-se como estratégias três momentos, a fim de buscar a legitimidade dos sujeitos envolvidos. A presente proposta permitirá o desenvolvimento e viabilização da relação gestão versus recursos humanos que pode refletir sobre uma carga de responsabilidades e compromisso que, se não estiverem harmonizados (gestão participativa x quadro de pessoal estável e ajustado em termos de dimensionamento), refletirá diretamente na qualidade de produção da Escola na formação da melhor qualidade para o alunato. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Trabalho | pt_BR |
dc.subject | Precarização | pt_BR |
dc.subject | Contrato | pt_BR |
dc.subject.other | Educação em Enfermagem | pt_BR |
dc.title | Precarização do corpo docente de uma escola técnica do sus: desafios para implementação na formação profissional dos trabalhadores de saúde em Alagoas | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
curso_etsus_nucleo3_v2.pdf | 376.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.