Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9K9Q9T
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Katia Ferreira Costa Campospt_BR
dc.contributor.referee1Daniele Araujo Campos Szusterpt_BR
dc.creatorSonia Maria Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:56:58Z-
dc.date.available2019-08-12T11:56:58Z-
dc.date.issued2012-03-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9K9Q9T-
dc.description.abstractHealth educationin the context ofthe Family Health Strategyisseen asanimportant technologythat cantakecareoportunizarpopular participation andaccountability of thecommunity forindividual and collective health, and bring peopleof thelocal health team. This study aimed toreview the literature oneducational practiceinthe Family Health Strategyfrom January to October2011.Data were collectedon the basisofvirtualSciELO and LILACSby using thedescriptor "health education" which identified188articles, of which8were selectedfor reading andanalysis.The results showanideal modelof health education, based onquestioningand dialogue, andpracticefor the mostimposing andprescriptive. The transferfrom theory topractice meetsseveral difficulties: inappropriatestructures, lack of training ofprofessionalstaffdisagreements betweenhealth andpopulation.Itisimportant to establishaprocess of educationfor professionalsto subsidize thereflection andpractical solutionsto improve thetable.pt_BR
dc.description.resumoA educação em saúde, no contexto da Estratégia Saúde da Família, é entendida como uma importante tecnologia leve de cuidado que pode oportunizar a participação popular e a responsabilização da comunidade pela saúde individual e coletiva, além de aproximar as pessoas da equipe de saúde local. Este trabalho objetivou revisar a literatura sobre a prática educativa na Estratégia Saúde da Família de janeiro a outubro de 2011. Os dados foram coletados nas bases virtuais da SCIELO e LILACS através do uso do descritor educação em saúde que identificou 188 artigos, dos quais 8 foram selecionados para leitura e análise. Os resultados mostram um modelo ideal de educação em saúde, pautado na problematização e diálogo e uma prática na maioria das vezes impositiva e prescritiva. A transposição da teoria para a prática encontra diversas dificuldades: estruturas inapropriadas, falta de capacitação dos profissionais, desentendimentos entre equipe de saúde e população. Considera-se relevante estabelecer um processo de educação para os profissionais que subsidie a reflexão e soluções práticas para melhoria do quadro apresentado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRevisãopt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectSaúde da famíliapt_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.titleEducação em saúde na Estratégia Saúde da Família: uma revisão de literaturapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
esse_aqi__1_.pdf138.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.