Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9K9Q9T
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Katia Ferreira Costa Campos | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Daniele Araujo Campos Szuster | pt_BR |
dc.creator | Sonia Maria Costa | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T11:56:58Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T11:56:58Z | - |
dc.date.issued | 2012-03-24 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9K9Q9T | - |
dc.description.abstract | Health educationin the context ofthe Family Health Strategyisseen asanimportant technologythat cantakecareoportunizarpopular participation andaccountability of thecommunity forindividual and collective health, and bring peopleof thelocal health team. This study aimed toreview the literature oneducational practiceinthe Family Health Strategyfrom January to October2011.Data were collectedon the basisofvirtualSciELO and LILACSby using thedescriptor "health education" which identified188articles, of which8were selectedfor reading andanalysis.The results showanideal modelof health education, based onquestioningand dialogue, andpracticefor the mostimposing andprescriptive. The transferfrom theory topractice meetsseveral difficulties: inappropriatestructures, lack of training ofprofessionalstaffdisagreements betweenhealth andpopulation.Itisimportant to establishaprocess of educationfor professionalsto subsidize thereflection andpractical solutionsto improve thetable. | pt_BR |
dc.description.resumo | A educação em saúde, no contexto da Estratégia Saúde da Família, é entendida como uma importante tecnologia leve de cuidado que pode oportunizar a participação popular e a responsabilização da comunidade pela saúde individual e coletiva, além de aproximar as pessoas da equipe de saúde local. Este trabalho objetivou revisar a literatura sobre a prática educativa na Estratégia Saúde da Família de janeiro a outubro de 2011. Os dados foram coletados nas bases virtuais da SCIELO e LILACS através do uso do descritor educação em saúde que identificou 188 artigos, dos quais 8 foram selecionados para leitura e análise. Os resultados mostram um modelo ideal de educação em saúde, pautado na problematização e diálogo e uma prática na maioria das vezes impositiva e prescritiva. A transposição da teoria para a prática encontra diversas dificuldades: estruturas inapropriadas, falta de capacitação dos profissionais, desentendimentos entre equipe de saúde e população. Considera-se relevante estabelecer um processo de educação para os profissionais que subsidie a reflexão e soluções práticas para melhoria do quadro apresentado. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Revisão | pt_BR |
dc.subject | Educação em saúde | pt_BR |
dc.subject | Atenção primária à saúde | pt_BR |
dc.subject | Saúde da família | pt_BR |
dc.subject.other | Saúde da família | pt_BR |
dc.title | Educação em saúde na Estratégia Saúde da Família: uma revisão de literatura | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
esse_aqi__1_.pdf | 138.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.