Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9KBQAT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Simone Dutra Lucaspt_BR
dc.creatorAngela Regina Rinco Fontourapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T18:14:05Z-
dc.date.available2019-08-11T18:14:05Z-
dc.date.issued2011-06-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9KBQAT-
dc.description.abstractThe Early Childhood Caries (ECC) is defined as the presence of one or more teeth with caries (cavitated or not), missing due to caries or restored, in children under six years. Any sign of smooth surface caries in children under three years is considered a severe form of the disease because it affects very young children may cause pain, decreased qualityof life, low weight, speech difficulties, low self-esteem and difficulties in school. It is one of the most prevalent diseases in the world and presents local risk factors, socio-economic and cultural. Objective: The objective of this study was to review the published literature on the subject in order to obtain theoretical support for the development of an intervention plan tobe applied to improve the oral health of children under three years. Methodology: This study was a search for scientific articles in the databases SciELO, Medline and Pubmed, technical books, web pages and publications relevant international consensus, published between1993 and 2009,directed for the age group from zero to three years. Conclusions: Despite their etiological factors known the treatment is difficult and may require costly interventions. Requires an early preventive approach should be seen as a challenge to public health services and coping should be done in an integrated manner with the team and participation in society seeking to not only control the disease, but the return to a state of oral health.pt_BR
dc.description.resumoA Cárie de Estabelecimento Precoce (CEP) é definida como a presença de um ou mais dentes com cáries (cavitados ou não), ausentes devido à cárie ou restaurados, em crianças menoresde seis anos. Qualquer sinal de superfícies lisas cariadas em crianças menores de três anos é considerado como forma severa da doença, pois afeta crianças muito pequenas podendo causar dor, redução na qualidade de vida, baixo peso, dificuldades de fala, baixa estima edificuldades na escola. É um dos agravos mais prevalentes no mundo e apresenta fatores de risco locais, sócio- econômicos e culturais. Objetivo: o objetivo deste estudo foi fazer uma revisão da literatura publicada sobre o assunto a fim de obter subsídios teóricos para aelaboração de um plano de intervenção a ser aplicado na melhoria da saúde bucal das crianças menores de três anos. Metodologia: foi realizada uma busca de artigos científicos nas bases de dados SciElo, Medline, e Pubmed, livros técnicos, páginas relevantes da internet epublicações de consenso internacionais, publicadas entre 1993 e 2009, dirigidas para a faixa etária entre zero e três anos. Conclusões: Apesar de ter seus fatores etiológicos conhecidos seu tratamento é difícil, podendo necessitar de intervenções de alto custo. Requer umaabordagem preventiva precoce, deve ser encarada como um desafio aos serviços de saúde pública e seu enfrentamento deve ser feito de forma integrada com a equipe e participação da sociedade buscando não só o controle da doença, mas o retorno a um estado de saúde bucal.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDietapt_BR
dc.subjectHigienept_BR
dc.subjectBebêpt_BR
dc.subjectFatores socioeconômicospt_BR
dc.subjectCáriept_BR
dc.subject.otherEstratégia Saúde da Familíapt_BR
dc.titleCárie de estabelecimento precoce: uma abordagem preventivapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_de_especializa__o_angela_regina_rinco_fontoura.pdf495.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.