Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9MYK9S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anadias Trajano Camargospt_BR
dc.contributor.referee1Lenice de Castro M Villelapt_BR
dc.creatorThais Lima Santiago dos Reis Periardpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T18:51:05Z-
dc.date.available2019-08-14T18:51:05Z-
dc.date.issued2014-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9MYK9S-
dc.description.abstractTo ensure the health of the individual, it is essential to understand that this is not an isolated incident, but a consequence of socio-economic and cultural context, and therefore the employee aware of this situation should provide comprehensive care through the union of knowledge and practices. From this reflection, and restlessness associated with experience of the author, this study aimed to identify literature related contributions to continuing education as an instrument of empowerment can contribute in a clear, objective and effective manner in the performance of nursing assistants and technicians that are part of the Family Health Strategy, with emphasis on the educational process consistent with the principles of the Unified Health System. Training, Continuing Education, Education service, Nursing, Family Health in Brazilian scientific publications from the Virtual Health Library, indexed in LILACS and SciELO: For that an integrative review was performed using the keywords. Through the analyzed studies it was concluded that there is recognition of the importance of completing the continuing education and training strategy to improve quality of care and effect change in the profile of the professionals working in the NHS, but several factors have been identified which hamper its implementation and it is urgent to invest in elucidating these weaknesses.pt_BR
dc.description.resumoPara garantir a saúde do indivíduo, é imprescindível compreender que esta não é um fato isolado, mas conseqüência do contexto sócio-economico-cultural. Portanto, o trabalhador, ciente desta situação, deve prestar uma atenção integral garantindo a união dos saberes e práticas. A partir dessa reflexão, associada à experiência e inquietação da autora, o presente estudo teve como objetivo identificar na literatura as contribuições relacionadas à educação permanente como instrumento de capacitação capaz de contribuir de forma clara, objetiva e efetiva na atuação dos auxiliares e técnicos de enfermagem que fazem parte da Estratégia de Saúde da Família, com ênfase ao processo educativo coerente com os princípios do Sistema Único de Saúde (SUS). Para tanto, foi realizada uma revisão integrativa utilizando os descritores: Capacitação, Educação permanente, Educação em serviço, Enfermagem, Saúde da família nas publicações científicas brasileiras a partir da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), indexadas na base de dados LILACS e SciELO. A partir dos estudos analisados foi possível concluir que há o reconhecimento da importância da realização da educação permanente como estratégia de capacitação, a fim de melhorar a qualidade da assistência e efetivar a mudança no perfil dos profissionais que atuam no SUS. Porém foram identificados vários fatores que dificultam sua implantação e faz-se urgente investir na elucidação dessas fragilidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectCapacitaçãopt_BR
dc.subjectSaúde da famíliapt_BR
dc.subjectEducação permanentept_BR
dc.subjectEducação em serviçopt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleA educação permanente como instrumento para atuação do auxiliar e do técnico de enfermagem da Estratégia de Saúde da Famíliapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thais_vers_o_final_encaminhada_para_a_bu.pdf185.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.