Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9P3L4K
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dc.contributor.advisor1Geralda Fortina dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Lucas Miranda Kangussupt_BR
dc.creatorGleisiane Rodrigues Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:16:55Z-
dc.date.available2019-08-14T11:16:55Z-
dc.date.issued2014-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9P3L4K-
dc.description.abstractThe central theme of this study comprises the humanization of care, based on research results produced nationwide that portray the theme, translated into initiatives such as the Programme "Can I help?", which prioritizes the quality of care and is being implemented by working groups in SUS, in some states and municipalities. In this perspective, this study aims to: investigate the published scientific works that have as a central focus humanization of care in primary health care, analyze the results of the researches investigated and relate the results obtained with the assumptions of the program "Can I help?". Its a study of integrative literature review, conducted by searching in databases of the Virtual Health Library: LILACS, and at the website of Ministry of Health. To facilitate data collection, there were used the terms: care in primary health care; humanization in primary health care; humanization of care, and Humanizasus and receptivity. The final sample was composed of 12 studies, available in its entirety, electronically published, in the period 2003 to 2013. Data analysis allowed the identification of three themes: Humanization of care; Hospitality; and Receptivity in Primary Health Care. Within these categories was possible to visualize ten subcategories: primary care; reception at the entrance door of the emergency; practicality of reception; practicality: access and service; ethical implications; dialog, posture and health services; affection, empathy and alterity; practicality and qualification of the SUS; spontaneous demand; user perception and team on access and service; user perception about the access, room service and listening. Categories and subcategories were interpreted, aiming to raise basic strategies of humanization from the studies exposed in the review, which motivated the analysis of assumptions of the Program "Can I help?", considering the humanization of care in primary health care.pt_BR
dc.description.resumoA temática central deste estudo compreende a humanização do acolhimento, tomando por base resultados de pesquisas produzidas em âmbito nacional, que retratam o tema, traduzido em iniciativas tais como o Programa Posso Ajudar?, o qual prioriza a qualidade do acolhimento e vem sendo implantado por grupos de trabalho na rede SUS, em alguns estados e municípios brasileiros. Nessa perspectiva, este estudo tem como objetivos: investigar as produções científicas publicadas que tenham como foco central humanização do acolhimento na atenção primária à saúde; analisar os resultados das pesquisas investigadas; relacionar os resultados obtidos com os pressupostos do Programa Posso ajudar?. Trata-se de um estudo de revisão integrativa da literatura, realizada por meio de busca nas bases de dados da Biblioteca Virtual em Saúde: LILACS e no portal do Ministério da Saúde. Para viabilizar a coleta de dados, foram utilizados os termos: acolhimento na atenção primária à saúde; humanização na atenção primária à saúde; humanização do cuidado, Humanizasus e acolhimento. A amostra final foi composta por 12 estudos, disponibilizados na íntegra, eletronicamente, publicados no período de 2003 a 2013. A análise dos dados permitiu identificar três categorias temáticas: Humanização do cuidado; Acolhimento; e Acolhimento na Atenção Primária à Saúde. Dentro dessas categorias foi possível visualizar dez subcategorias: cuidados primários; acolhimento na porta de entrada da emergência; operacionalização do acolhimento; operacionalização: acesso e serviço; implicações éticas; diálogo, postura e serviços de saúde; afeto, empatia e alteridade; operacionalização e qualificação do SUS; demanda espontânea; percepção do usuário e equipe sobre acesso e serviço; percepção do usuário sobre o acesso, serviço e escuta. As categorias e subcategorias, foram interpretadas, visando levantar estratégias básicas de humanização nos estudos expostos na revisão, as quais fundamentaram a análise dos pressupostos do Programa Posso Ajudar?, considerando a humanização do acolhimento na Atenção primária à saúde.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma Posso Ajudar?pt_BR
dc.subjectAcolhimentopt_BR
dc.subjectHumanizaçãopt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleO programa "Posso Ajudar?" na humanização do acolhimento na atenção primária à saúdept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

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