Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9RVHLH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1José Luiz Furtadopt_BR
dc.contributor.referee2Imaculada Maria Guimarães Kangussupt_BR
dc.creatorOscar Palma Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:49:12Z-
dc.date.available2019-08-12T18:49:12Z-
dc.date.issued2002-12-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9RVHLH-
dc.description.abstractThe following dissertation investigates the thought of Theodor W. Adorno on the concept of culture industry. It reconstruct the pathway of the Adornian rellection, since the debate happened along the thirties with Waller Benjamin, when both authors were developing a philosophical theory about the art's condition at the early twentieth century capitalist societies. Ahead, it inquires how Adorno, jointly with Max Horkheimer, elaborate in the Dialectic of Enlightenment a meta-theory of the instrumental rationality and the impact of this work in his philosophical writings. The centrality of the thought concerning the culture industry in the work of Adorno is analyzed, at last, in the several essays where the author theorizes about the consequence range of the commodified culture to the notions of critique, language and philosophical reflection.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação investiga o pensamento de Theodor W. Adorno sobre o conceito de indústria cultural. Ela reconstitui o percurso da reflexão adorniana, desde o debate ocorrido durante a década de trinta com Walter Benjamin, onde ambos os autores estavam desenvolvendo uma teoria filosófica sobre a condição da arte nas sociedades capitalistas do início do século XX. Em seguida, se investiga como Adorno, em parceria com Max Horkheimer, elabora na Dialética do Esclarecimento uma meta-teoria da racionalidade instrumental e qual o impacto desse trabalho em seus escritos filosóficos. A centralidade do pensamento acerca da indústria cultural na obra de Adorno é analisada, por fim, nos vários ensaios onde o autor teoriza o alcance das conseqüências da cultura mercantilizada para as noções de crítica, linguagem e reflexão filosófica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subject.otherIndústria culturalpt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherFilosofia alema Séc XXpt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1969pt_BR
dc.subject.otherFilosofia moderna Séc XXpt_BR
dc.titleA crítica à indústria cultural segundo Theodor W. Adornopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_oscarpalmalima.pdf16.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.