Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9VFRKA
Type: | Monografias de Especialização |
Title: | A importância dos Centros Colaboradores em Alimentação e Nutrição do Escolar (CECANES), na execução do programa de alimentação escolar pelos municípios |
Authors: | Larissa Freire Botelho |
First Advisor: | Vanessa Patrocínio de Oliveira |
First Referee: | Sonia Maria Nunes Viana |
Second Referee: | Claudia Ribeiro de Andrade |
Third Referee: | Cinara Hollerbach |
Abstract: | Os Centros Colaboradores em Alimentação e Nutrição do Escolar (CECANES), oriundos de uma parceria estabelecida entre o Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) e as Instituições de Ensino Superior no Brasil (IES), são unidades de referência e apoio constituídas, com estrutura e equipe, para desenvolver ações e projetos no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). O presente trabalho trata-se de estudo de revisão integrativa com o objetivo de relatar as ações desenvolvidas pelos Centros Colaboradores em Alimentação e Nutrição do Escolar (CECANES), bem como sua importância, na implementação do Programa de Alimentação Escolar pelos municípios. Desenvolvido nas bases de dados SciELO, Directory of Open Access Journals (DOAJ) e Scopus, com os descritores Ações desenvolvidas pelos CECANES, CECANE, CECANE e PNAE e Territórios da Cidadania Minas Gerais Alimentação Escolar. A amostra incluiu doze estudos que apontaram diferentes ações desenvolvidas pelos CECANES, como pesquisas em diferentes áreas, formações de atores envolvidos na execução do Programa e assessoria e acompanhamento aos municípios. Foi possível verificar como essas ações auxiliam na implantação dos princípios e diretrizes do PNAE nos municípios atendidos pelo programa, e na consolidação da Política Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional (PNSAN) no ambiente escolar, proporcionando uma execução eficaz do PNAE pelos gestores e atores envolvidos nos municípios. |
Abstract: | Collaborating Centers in Food and Nutrition School (CECANES), coming from a partnership established between the National Fund for Education Development (FNDE) and the Higher Education Institutions in Brazil (IES), are reporting units and formed support with structure and staff, to develop actions and projects under the National School Feeding Programme (PNAE). The present work it is integrative review study with the objective of describing the actions taken by the Collaborating Centers in Food and Nutrition School (CECANES) and its importance in the implementation of the School Feeding Program by municipalities. Developed in SciELO databases, Directory of Open Access Journals (DOAJ) and Scopus, with the descriptors "Actions taken by CECANES", "CECANE", "CECANE and PNAE" and "Territories of Citizenship Minas Gerais School Feeding". The sample included twelve studies that showed different actions developed by CECANES, as research in different areas, training of actors involved in program implementation and monitoring and advice to municipalities. It was possible to see how these actions assist in the implementation of the principles and guidelines of PNAE in the municipalities served by the program, and the consolidation of the National Policy for Food and Nutrition Security (PNSAN) in the school environment, providing effective implementation of PNAE by managers and stakeholders in the municipalities. |
Subject: | Educação em enfermagem Capacitação de recursos humanos em saúde |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9VFRKA |
Issue Date: | 13-Dec-2014 |
Appears in Collections: | Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tcc_larissa.pdf | 486.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.