Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9VLK9D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ronaldo de Noronhapt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Henrique Ozorio Coelhopt_BR
dc.contributor.referee2Ivan Dominguespt_BR
dc.creatorMonica de Paula Bonfimpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T02:16:58Z-
dc.date.available2019-08-14T02:16:58Z-
dc.date.issued2006-05-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9VLK9D-
dc.description.abstractThe objective is to establish a connection between some principles of sociology of Weber's music and his sound reflection in sacred work "The Passion According to St. Matthew" by Johann Sebastian Bach, identifying some elective affinities between the productions of these two exponents of German culture. For so much, the dissertation begins with a reflection about the general interests of the Webers thought, going to the analysis of the foundations that, for Weber, they allowed a dizzy development for the western music - especially the one of the rationalization of the of the music (social and technical conditions of production, tension among the musical sphere with the spheres religious person and political) and the internal elements (autonomous logic). Starting from the formal and stylistic analysis of some arias of the Passion Second Saint Mattew, the dissertation emphasizes the approach of the works of Weber and Bach, due to his/her constructive character, proteiform and polyphonic.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é estabelecer uma conexão entre alguns fundamentos da sociologia da música weberiana e sua efetivação sonora na obra sacra A Paixão Segundo São Matheus, de Johann Sebastian Bach, identificando algumas afinidades eletivas entre as produções desses dois expoentes da cultura alemã. Para tanto, a dissertação se inicia com uma reflexão sobre os interesses gerais do pensamento weberiano, dirigindo-se à análise dos fundamentos que, para Weber, permitiram um desenvolvimento vertiginoso da música ocidental especialmente o da racionalização dos elementos extramusicais (condições sociais e técnicas de produção, tensão entre a esfera musical com as esferas religiosa e política) e intramusicais (lógica autônoma). A partir da análise formal e estilística de algumas árias da Paixão Segundo São Matheus, a dissertação enfatiza a aproximação das obras de Weber e Bach, devido ao seu caráter construtivo, proteiforme e polifônico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologiapt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherBach, Johann Sebastian, 685-1750pt_BR
dc.subject.otherPaixão Representaçãopt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherWeber, Max, 1864-1920pt_BR
dc.titleA paixão de Bach e os fundamentos Weberianos para uma sociologia da músicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_de_mestrado.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.