Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9WERWD
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Música em cena: á escuta do documentário brasileiro |
Authors: | Cristiane da Silveira Lima |
First Advisor: | Cesar Geraldo Guimaraes |
Abstract: | Em um contexto em que a música surge como objeto de interesse renovado tanto do cinema documentário brasileiro quanto das pesquisas em Cinema e em Comunicação, buscamos responder à seguinte indagação: de quais maneiras os filmes documentáriosbrasileiros inscrevem a música (articulada aos outros sons e também às imagens) em sua escritura, de modo a engajar a escuta do espectador? A partir da análise de um conjunto variado de filmes que têm a música em cena, empreendemos um duplo movimento:primeiramente, observamos como a música se articula aos diferentes componentes sonoros (a voz, o ruído e o silêncio) e visuais da escritura fílmica; segundo, apontamos como tais articulações solicitam o trabalho complexo e dividido da escuta espectatorial. As análises assinalam novos aspectos acerca da problemática do som e da escuta no cinema,evidenciando múltiplas formas do documentário estabelecer uma afinidade plástica, processual ou formal com o fenômeno musical. |
Abstract: | In a context where music has become the subject of renewed interest in Cinema and Communication research and Brazillian documentary cinema in particular, we seek to answer the following question: how does music, in Brazilian documentary film (in conjunction with imagesand sound), contribute to cinematic writing to engage the spectators listening? From the analysis of a large sampling of films that have chosen to use music in scene, we delve into two aspects:first, observation of the relationship between music, the other auditory elements (voice, noise and silence) and the visuals in the writing of the film; second, the pinpointing of how these articulations engage the complex, divided tasks of spectators listening. These analyses bring out new issues related to sound and listening in cinema, eliciting multiple forms of documentary film to establish affinity plastic, procedural or formal with the phenomenon of music. |
Subject: | Som Documentário (Cinema) Comunicação Música |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9WERWD |
Issue Date: | 10-Apr-2015 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
musica_em_cena_final_2015.pdf | 4.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.