Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9WPN6F
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A produção técnico-científica dos docentes do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Piauí: um estudo exploratório sob o enfoque da Ciência da Informação
Authors: Janete de Pascoa Rodrigues
First Advisor: Lidia Alvarenga
First Co-advisor: Maria das Graças Targino
First Referee: Ligia Maria Moreira Dumont
Second Referee: Emerson Silami Garcia
Abstract: Fundamentada em uma revisão de literatura sobre educação física, comunicação científica, produção cientifica e avaliação na universidade, a presente pesquisa realiza um estudo exploratório da produção técnico-científica dos docentes do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Piauí, sob o enfoque da ciência da informação. Objetiva: a) identificar a produção técnico-científica dos docentes do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Piauí, analisando-a conforme natureza, idioma, subárea de estudo, tipo de autoria; b) levantar sugestões de atividades não presentes nos critérios de avaliação da Gratificação de Estímulo à Docência da Universidade do Piauí (GED/UFPI), c) detectar fatores motivadores e inibidores da produção técnico-científica dos docentes; d) verificar o grau de satisfação dos docentes quanto aos critérios de avaliação da GED e e) comparar os tipos de atividades contempladas para pontuação da GED/UFPI com a Gratificação de Estímulo à Docência da Universidade Federal de Minas Gerais (GED/UFMG). A investigação é desenvolvida mediante análise dos relatórios de atividades da GED e aplicação de entrevista aos docentes do DEF/UFPI. Os resultados demonstram maior número de atividades contempladas pela GED/UFMG em relação à GED/UFPI. Os tipos de produção técnico-científica mais desenvolvidos pelo corpo docente são palestra/conferência/mesa redonda e produção de material didático. Dentre as atividades mais sugeridas pelos docentes para inclusão na GED/UFP destacam-se: treinamento de equipes para competição, organização de competições e arbitragem de competições. A maioria dos docentes investigados está satisfeita com os critérios de avaliação de suas atividades pela GED/UFPI. Os professores acreditam que a ascensão na carreira profissional, o desejo de provocar debates e testar as próprias idéias são fatores motivadores para a produção técnico-científica dos mesmos. Os docentes consideram como fatores inibidores da produção científica a falta de motivação institucional e a falta de infra-estrutura institucional. As subáreas temáticas de estudo em educação física com o maior número de produção, desenvolvidas no departamento pesquisado são: educação física escolar, desporto e recreação e lazer, detectadas em trabalhos publicados em português e com autoria individual. Finalmente, constata-se que a única atividade específica de educação física constante das diretrizes das duas universidades consiste em coreografia premiada nacional e/ou internacional.
Abstract: Based on a revision of the literature on physical education, scientific communication, scientific production and evaluation at university, this research presents an exploratory study of the technical-scientific production of the faculty of the Department of Physical Education of the Federal University of Piauí (UFPI) Brazil , under the viewpoint of the information science. The aims set for this research are: a) to identify the technical-scientific production of the faculty of the faculty of the physical education department at the Federal University of Piauí, by analyzing it according to its nature, language, sub-area of study and kinf of authorship; b)to suggestions activities which are not part of the evaluation criteria of the government document entitled know in Brazil Gratification and Encouragement to the Faculty (GED); c) to detect motivating and inhibitors of technical-scientific production; d) verify the degree of satisfaction the evaluation criteria among the faculty of the GED; e) and finally, to compare the sorts of activities in the GED / UFPI and the GED of the federal university of the state of Minas Gerais, Brasil (UFMG). The research was developed by analysing the reports of the activities presented in the GED programme and by interviewing the faculty members. This results showed that the technical and scientifical production activities contained by GED / UFMG are more complete than the ones of the GED / UFPI. The main types of scientific production developed by the faculty are: lecture / conference / roundtable and production of teaching material.The activities more suggested by the professors are the organisation of competitions , the training of teams for competitions and the ruling. Most of the faculty members interviewed considered themselves satisfied with the evaluation criteria of their, activities in the GED / UFPI. The professors believe that the success in their professional career, their will for causing debates and testing their ideas are motivating factors in their technical scientific production. The faculty regards the lack of institutional infra- structure as inhibiting factors in their scientific production. The sub - areas of study in physical education with the largest number of developed productions at the department researched are: physical education, sport and recreation and leisure, found in papers published in Portuguese and individual authorship. Finally, the only specific activity in physical education, which is common in both gratification programmes, is choreography that received national and international awards.
Subject: Publicações cientificas Educação Fisica
Publicações cientificas Professores de Educação Fisica
Ciência da informação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9WPN6F
Issue Date: 2-May-2001
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
janete_de_pascoa_rodrigues.pdf48.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.