Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9XKG8Y
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Newton Coelho Menesespt_BR
dc.contributor.referee1Adriane Aparecida Vidal Costapt_BR
dc.contributor.referee2Leticia Juliaopt_BR
dc.contributor.referee3Claudio Luiz Denipotipt_BR
dc.contributor.referee4Marcelo Cheche Galvespt_BR
dc.creatorRaimundo Lima dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T00:59:03Z-
dc.date.available2019-08-11T00:59:03Z-
dc.date.issued2014-08-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9XKG8Y-
dc.description.abstractThe present work is mainly aimed to show the historical process of identity construction of Maranhão hinterland. For this, part of the memories of Portuguese military Francisco de Paula Ribeiro, who lived and worked in Maranhão in the first decades of the nineteenth century. Is considered here the concept of illustration, in its various aspects, philosophical, economic, political and cultural, as a guiding element of the actions of the military, as well as its own nation, the relationship with Brazil. Although their memories had a practical character, to meet the economic and political interests of Portugal, the descriptions of the region deal with different subjects. His narrative is read, in this work, from four points, namely, economic, political, cultural and geographical aspects. From these themes the hinterland identity is configured over time, in the writings of Maranhão important intellectuals, like Parsondas Oak, Oak and Carlota Dunshee de Abranches. This later generation of intellectuals resumed, so often indirect, Paula Ribeiro some impressions about the region and emphasized, among other things, certain aspects of the culture, economy, politics and regional geography, so that eventually contribute the very identity formation that place.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo central mostrar o histórico processo de construção da identidade sertaneja maranhense. Para isso, parte das memórias do militar português Francisco de Paula Ribeiro, que viveu e trabalhou no Maranhão nas primeiras décadas do século XIX. Considera-se aqui o conceito de ilustração, nas suas várias vertentes, filosófica, econômica, política e cultural, como elemento norteador das ações do militar, bem como de sua própria nação, na relação com o Brasil. Ainda que suas memórias tivessem um caráter prático, para atender aos interesses econômicos e políticos de Portugal, as descrições sobre a região versam sobre diferentes assuntos. Ainda que não seja uma elaboração do próprio autor, sua narrativa é lida, neste trabalho, a partir de quatro pontos, a saber, aspectos econômicos, políticos, culturais e geográficos. Foi a partir desses temas que a identidade sertaneja se configurou ao longo do tempo, nos escritos de importantes intelectuais maranhenses, a exemplo de Parsondas de Carvalho, Carlota Carvalho e Dunshee de Abranches. Essa posterior geração de intelectuais retomou, de maneira muitas vezes indireta, algumas impressões de Paula Ribeiro sobre a região e deu ênfase, dentre outros temas, a determinados aspectos da cultura, economia, política e da geografia regional, de modo que acabaram por contribuir com a própria formação identitária desse lugar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPaula Ribeiropt_BR
dc.subjectIntelectuais maranhensespt_BR
dc.subjectSertão maranhensept_BR
dc.subjectIlustraçãopt_BR
dc.subject.otherMaranhão (MA) Históriapt_BR
dc.subject.otherPecuária Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherRibeiro, Francisco de Paulapt_BR
dc.titleA construção da imagem sertaneja maranhense a partir das leituras de Francisco de Paula Ribeiropt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppghistoria_raimundolimasantos_tesedoutorado.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.