Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Z4NE7
Type: Monografias de Especialização
Title: Análise de uma sequência didática sobre educação ambiental com alunos da Educação de Jovens e Adultos
Authors: Sirlene Nunes Araújo
First Advisor: Heslley Machado Silva
Abstract: Esta pesquisa se insere no campo do ensino de ciências sob a área de concentração da Educação Ambiental (EA) e teve por objetivo analisar a eficiência de uma Sequência Didática (SD) com alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA). Inicialmente, surgiu a hipótese de que as os alunos dessa modalidade ainda utilizam pouco as práticas de EA e que o incentivo à vivência dessas práticas poderia levá-los a rever suas atitudes e hábitos. A metodologia empregada foi uma pesquisa quali-quantitativa. Os sujeitos escolhidos foram alunos da EJA com idade mínima de 18 anos e máxima de 59 anos de uma escola pública da cidade de Sete Lagoas, MG. A coleta de dados se deu por meio de observações, palestra, aula de vídeo, debates e um questionário estruturado. Assim, a averiguação dos dados foi feita a partir de inferências baseadas nas observações e nas respostas dadas no questionário, além de análise da produção final dos alunos, que foi uma cartilha educativa. A análise final do resultado do questionário demonstrou que esse público necessita de mais formação com relação à Educação Ambiental. Através dele, foi possível inferir que mais de 75% dos alunos não se viam como agentes causadores de danos ambientais e, ainda, que aproximadamente 15% demonstravam preocupação com o meio ambiente. Ao longo do estudo, os alunos levantaram questões e propuseram medidas mitigadoras para melhorar a qualidade ambiental da comunidade e da escola. Ao final da pesquisa, foi possível detectar atitudes, hábitos e práticas que demonstram a necessidade de uma maior conscientização acerca das questões ambientais. Foi demonstrado que a SD é uma forma eficiente para disseminar as práticas de EA.
Abstract: This research is in the field of science education in the concentration area of environmental education (EE) and its aim is to analyze the efficiency of an instructional sequence (SD) with students and young adults (EJA) education. First there was the hypothesis that the students of this type of studies are poorly educated on environmental issues and that attitudes and habits influence in the way of conceiving and living practices of preservation. The methodology used in this work was a quali-quantitative study, based on a case study. The chosen subjects were students of EJA with minimum age of 18 years and maximum 59 years old in a public school in the city of Sete Lagoas, MG. Data collection occurred through observations, lecture, lesson video, debates and a structured questionnaire. Thus, the investigation of the data was made from observations and inferences based on the answers given in the questionnaire. In addition to this, it was made an analysis of the final assignment of the students, which was an educational booklet. The final analysis of the results of the questionnaire showed that the public needs more education in relation to Environmental Education. Through him, were could infer that more than 75% of students do not see themselves as agents of environmental damage and also that around 15% showed worry for the environment. During the study, the students raised issues and proposed mitigation measures to improve the environmental quality of the community and the school. At the end of the survey, it was possible to observe attitudes, habits and practices that demonstrate the need for greater awareness of environmental issues. It has been shown that SD is an efficient way to disseminate the practice of EA and that the SD can be considered an efficient means of disseminating the practice of EA since it led the students to reflect and propose changes in their own attitudes.
Subject: Educação Ambiental
Aprendizagem experimental 
Ciências (Ensino fundamental) Estudo e ensino 
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Z4NE7
Issue Date: 6-Dec-2014
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências por Investigação EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_sirlene_nunes_araujo__final..pdf903.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.