Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Z5H22
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Newton Coelho Menesespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Franca Paivapt_BR
dc.contributor.referee2Fabio Henrique Vianapt_BR
dc.contributor.referee3Marcos Edson Cardoso Filhopt_BR
dc.creatorArnon Sávio Reis de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T22:28:27Z-
dc.date.available2019-08-10T22:28:27Z-
dc.date.issued2015-07-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Z5H22-
dc.description.abstractThis work aims to analyze the course of Madrigal Renascentista, a choir of Belo Horizonte (Brazil) that was founded in 1956, and how it was directly responsible for beginning a change in perception of choirs in Brazil through its foundation. For a better understanding of conditions favorable to its creation, we seek to analyze the soundscape of the city since its foundation in the 1950s, and analyze some important figures who participated in the artistic and historical development of the state capital, Belo Horizonte. As a prominent and well-known choir, the Madrigal performed outside the state and abroad, in the latter case under the patronage and support of the Foreign Ministry of the Brazilian Government. Understanding this situation is an integral part of the work since it seeks to deconstruct the image of the change in the choir as just being perceived as a sponsorship by President Juscelino Kubitschek. Still, we seek to understand, through the construction analysis of the choir's repertoire, how it adjusted to the demanded situations using musical pieces that best respond to specific situations, this being organized mainly through the conductor, Isaac Karabtchevsky. Finally, by analyzing recordings of the choir, we try to comprehend the unparalleled fame attributed during this time period to the group, which was called "o Coro do Brasil".pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho pretende analisar a trajetória do Madrigal Renascentista, coro belo-horizontino, fundado em 1956 e responsável direto pelo início de uma modificação da percepção de coros no Brasil a partir de sua criação. Para a melhor compreensão das condições propícias para o seu surgimento, procuramos entender a paisagem sonora da cidade desde sua fundação até a década de 1950, além de analisarmos algumas personalidades que participaram da elaboração artístico-histórica da capital mineira. Rapidamente se afirmando como um coro de destaque, o Madrigal partirá para apresentações em palcos fora do estado e no exterior, nesse último caso sob o patrocínio e amparo do Itamaraty. Entender essa situação é também parte do trabalho, que busca desconstruir a imagem de que houve tão só um apadrinhamento do coro por parte do presidente Juscelino Kubitschek como usualmente se afirma. Ainda, buscamos compreender, através da análise de montagem do repertório do coro, que ele se adequava a situações de demanda utilizando peças musicais que respondessem melhor a situações específicas, sendo isso conduzido principalmente por meio de seu maestro, Isaac Karabtchevsky. Por fim, através da análise de gravações, tentamos construir os fundamentos da fama de qualidade inigualada atribuída à época ao grupo, que foi chamado o Coro do Brasil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiplomacia culturalpt_BR
dc.subjectIsaac Karabtchevskypt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subjectMadrigal Renascentistapt_BR
dc.subject.otherMúsica coralpt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherKarabtchevsky, Isaac, 1934-pt_BR
dc.subject.otherMadrigal Renascentistapt_BR
dc.titleO coro do Brasil: o Madrigal Renascentista e o contexto de seu percurso (1956-1962)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_tese_final.pdf19.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.