Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZAHM6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Matilde Meire Miranda Cadetept_BR
dc.contributor.referee1Maria Rizoneide Negreiros de Araujopt_BR
dc.creatorDelmary Borges Bietpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:25:55Z-
dc.date.available2019-08-13T17:25:55Z-
dc.date.issued2015-02-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZAHM6-
dc.description.abstractNutritional status has a primary role in child growth and development. Nutritional changes can influence the quality of life and expose the child to health risks. The school environment, especially, which caters to children, is an important strategy for improving the children's growth, as it allows promote health education. Thus, the School Health Program (PSE) seeks to expand specific health actions to the students of public schools through actions related to prevention, care and health promotion, including in this context the nutritional assessment of children. Thus, this study aimed to develop a proposal for intervention in order to reduce the number of children with nutritional changes at the Municipal School Teodolindo Pereira in the city of Teófilo Otoni a Minas General. The development of the intervention project was based on the method of Situational Strategic Planning (PES) and bibliographical survey in the databases LILACS and SciELO, with the descriptors: nursing, school and nutritional deficiencies. Consider, therefore, that continuous and joint actions between health, education and family, for the prevention and combating nutritional disorders in children through educational, individual and group activities are highly needed.pt_BR
dc.description.resumoO estado nutricional possui papel fundamental no crescimento e desenvolvimento infantil. Alterações nutricionais podem influenciar a qualidade de vida e expor a criança a riscos à saúde. O ambiente escolar, sobretudo, o que atende ao público infantil, representa uma estratégia importante para aprimoramento do crescimento das crianças, visto que permite promover educação em saúde. Assim, o Programa Saúde na Escola (PSE) busca ampliar ações específicas de saúde aos alunos da rede pública de ensino por meio de ações relacionadas à prevenção, atenção e promoção à saúde, incluindo nesse contexto a avaliação nutricional das crianças. Dessa forma, este estudo objetivou elaborar uma proposta de intervenção com vistas à redução do número de crianças com alterações nutricionais na Escola Municipal Teodolindo Pereira do município de Teófilo Otoni - Minas Gerais. O desenvolvimento do projeto de intervenção baseou-se no método do Planejamento Estratégico Situacional (PES) e em pesquisa bibliográfica feita nas bases de dados da LILACS e SciELO, por meio dos seguintes descritores: nutrição, escola e deficiências nutricionais. Consideram-se, portanto, que ações continuas e conjuntas entre saúde, educação e família, visando à prevenção e o combate às alterações nutricionais em crianças, através de atividades educativas, individuais e coletivas são extremamente necessárias.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDeficiências nutricionaispt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectNutriçãopt_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.titleAlterações nutricionais em escolares: proposta de intervençãopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família - EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_delmary_borges_biet_vers_o_final.pdf121.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.