Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZWFZG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amanda Marcia dos Santos Reinaldopt_BR
dc.contributor.referee1Eliana Aparecida Villapt_BR
dc.creatorAdriano Pereira da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T07:41:15Z-
dc.date.available2019-08-11T07:41:15Z-
dc.date.issued2015-06-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZWFZG-
dc.description.abstractThe school must be par excellence where the teacher can perform their functions, but this requires an organization dedicated to the educational processes, including concern for the welfare, mental and physical. From this perspective the present work presents a proposal for intervention which aims to propose the creation of a space for reflection on professional practice teacher, at Municipal School Monsignor Arthur de Oliveira, located in the municipality of Belo Horizonte. The same aims to raise awareness among teachers about the importance of psychosocial accompaniment as possibility to minimize the illness by stress. To support this project was performed a literature review where we used books and scientific articles on the teaching work; School every day; teaching devaluation; teaching profession; health of teachers; teacher illness; working conditions; operating groups. In addition, the Ministry of health, technical books, and dissertation and CEFPEPS modules used publications. The intervention project will be operationalized through operating groups, which will happen in the days of the pedagogical school's monthly meeting. The topics covered are: low salaries, precarious working conditions, lack of commitment of the students in the pedagogical activities, lack of family support on issues related to the teaching/learning of students. Participants can contribute with themes they consider pertinent. The aim is to create a space where the teacher can share everyday issues and public policy in the area of education that affect your do with the purpose of minimizing risks and harms to health.pt_BR
dc.description.resumoA escola deve ser por excelência o local em que o professor possa exercer suas funções, mas para isso é necessário uma organização voltada para os processos educativos, incluindo a preocupação do bem estar social, físico e mental do docente. A partir dessa perspectiva o presente trabalho apresenta uma proposta de intervenção que tem por objetivo propor a criação de um espaço para reflexão do docente sobre sua prática profissional, na Escola Municipal Monsenhor Artur de Oliveira, localizada no município de Belo Horizonte. O mesmo visa sensibilizar os docentes sobre a importância do acompanhamento psicossocial como possibilidade de minimizar o adoecimento pelo estresse laboral. Para embasar esse projeto foi realizada uma revisão bibliográfica onde utilizou-se livros e artigos científicos que versassem sobre o trabalho docente; cotidiano escolar; desvalorização docente; profissão docente; saúde dos professores; adoecimento docente; condições de trabalho; grupos operativos. Além disso, foram utilizadas publicações do Ministério da Saúde, livros técnicos, dissertação de mestrado e módulos do CEFPEPS. O projeto de intervenção será operacionalizado por meio de grupos operativos, os quais acontecerão nos dias da reunião pedagógica mensal da escola. Os temas abordados são: baixos salários, precarização das condições de trabalho, falta de comprometimento dos discentes nas atividades pedagógicas, falta de apoio familiar nas questões referentes ao ensino/aprendizagem dos alunos. Os participantes poderão contribuir com temas que julgarem pertinentes. Pretende-se criar um espaço onde o professor possa compartilhar questões do cotidiano escolar e das políticas públicas para a área da educação que afetam o seu fazer diário com a finalidade de minimizar riscos e agravos à saúde docente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessorpt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectProfissãopt_BR
dc.subjectDoençapt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.titleTrabalho docente: uma proposta de reflexão por meio do grupo operativopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adriano_pereira_da_silva.pdf6.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.