Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A29K6Z
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anadias Trajano Camargospt_BR
dc.contributor.referee1Lenice de Castro M Villelapt_BR
dc.creatorPatricia Naila Gonzagapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:53:20Z-
dc.date.available2019-08-14T11:53:20Z-
dc.date.issued2015-06-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A29K6Z-
dc.description.abstractPostural changes are concerns surrounding the quality of life of children and adolescents, implying in school learning. It is noticed a deficiency of information regarding ergonomics within the school environment, thus emerging the need for guidance geared to teachers, they will be directly involved in the daily lives of students. This study aimed to develop educational activities with teachers and undergraduate students in education on the prevention resulting from postural disorders in children and adolescents at school. It opted for an intervention proposal at a college in the city of Conselheiro Lafaiete, Minas Gerais, through guidance to students and pedagogy course the teachers considering the importance of investing in prevention. Construction of the proposal was guided through selected studies on the databases SciELO, Lilacs and Bireme Virtual Health Library (BVS), using the key words: ergonomics, ergonomics school, educational activity and postural dysfunctions. It concluded that investing in knowledge and information to teachers provides the adoption of new measures, which may influence the daily lives of students and teachers of the course pedagogy, contributing factor prevention in health.pt_BR
dc.description.resumoAs alterações posturais são preocupações que envolvem a qualidade de vida de crianças e adolescentes, inferindo no aprendizado escolar. Percebe-se uma deficiência de informações em relação à ergonomia dentro do ambiente escolar, surgindo assim à necessidade da orientação voltada aos professores, pois eles estarão diretamente envolvidos no cotidiano dos discentes. Este estudo objetivou-se a desenvolver ações educativas com os professores e alunos do curso de graduação em pedagogia sobre a prevenção decorrente dos distúrbios posturais na infância e adolescência no ambiente escolar. Optou-se por uma proposta de intervenção junto a uma Faculdade no município de Conselheiro Lafaiete, Minas Gerais, através de orientações aos discentes e docentes do curso de pedagogia, considerando a relevância do investimento na prevenção em saúde. A construção da proposta foi norteada através de estudos selecionados nos bancos de dados SciELO, Lilacs e Bireme da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), utilizando os descritores:ergonomia, ergonomia escolar, ação educativa e disfunções posturais. Conclui-se que investir em conhecimento e informação aos docentes proporciona a adoção de novas medidas, podendo influenciar no cotidiano dos alunos e professores do curso de pedagogia, contribuindo com o fator de prevenção em saúde.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectErgonomia escolarpt_BR
dc.subjectAção educativapt_BR
dc.subjectErgonomiapt_BR
dc.subjectDisfunções posturaispt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.titleAção educativa sobre ergonomia escolar: o olhar do professorpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
patr_cia_naila_gonzaga.pdf8.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.