Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NE95
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Juarez Melgaco Valadarespt_BR
dc.creatorMarcio Webert Soarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T20:50:53Z-
dc.date.available2019-08-10T20:50:53Z-
dc.date.issued2014-12-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NE95-
dc.description.abstractThis work aims to show learning results obtained in a project developed with students of 2nd and 3rd years of secondary education, the State College Hostel Dr..RaimundoAlbergariaFilho - Interscholastic Center - in Governador Valadares, Minas Gerais in the years 2005 and 2006, relating to the planting of trees on school work targeting specific content of Thermal Physics and thus escaping the routine and tiresome expository lessons of discipline. With this project, the teacher aimed to also throw shade on the walls of the classrooms, as well as bring more comfort to its users and work values as group integration, interdisciplinary learning, ecological awareness and concern for the environment, looking for practical solutions to difficulties in the context in which they are inserted. In 2014, with a new class of 3rd year from the same school, the teacher promotes the avaluation of the results of this project through new measurements of the temperature in classrooms, discussions, interviews, questionnaires and suggestions for new projects on physics teaching and educational process in general. Thus, this thesis aims to determine the effectiveness of a project that applied knowledge of Thermal Physics in classes in high school in the state of Minas Gerais and show that involved students understood, by own means, the content learned in classroom can be used to improve the quality of life around you.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho pretende mostrar resultados de aprendizagem obtidos em projeto desenvolvido com os alunos dos 2º e 3º anos, Ensino Médio, do Colégio Estadual Dr. Raimundo Albergaria Filho Centro Interescolar -, em Governador Valadares, MG, nos anos de 2005 e 2006, referente ao plantio de mudas de árvores na área da escola, visando trabalhar conteúdo específico de Física Térmica e assim fugindo da rotina das aulas expositivas e cansativas da disciplina. Com esse projeto, visava-se também lançar sombra nas paredes das salas de aula das turmas, bem como trazer mais conforto aos seus usuários e trabalhar valores como integração dos grupos, aprendizagem interdisciplinar, conscientização ecológica e preocupação com o meio ambiente, procurando soluções práticas para dificuldades no contexto em que estão inseridos. Em 2014, com nova turma de 3º ano da mesma escola, promove-se a avaliação dos resultados desse projeto através de novas medições das temperaturas das salas, discussões, entrevistas, questionários e sugestões para novos projetos dentro do ensino da Física e do processo educativo em geral. Desse modo, esta monografia tem por objetivo verificar a efetividade de um projeto que aplicava conhecimentos da Física Térmica em turmas de Ensino Médio da rede estadual de Minas Gerais e mostrar que os alunos envolvidos compreenderam, por meios próprios, que os conteúdos aprendidos em sala de aula podem ser usados para melhorar a qualidade de vida ao seu redor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectCTSpt_BR
dc.subjectPlantio de árvorespt_BR
dc.subjectFísicapt_BR
dc.subjectCondução Térmicapt_BR
dc.subjectProjeto Escolarpt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental) Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherFísica Estudo e ensino pt_BR
dc.titleÀ sombra da física: avaliação de um projeto educativopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências por Investigação EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_revis_o_final_04_02_2015.pdf358.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.