Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NHDB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.creatorLeonardo dos Santos Nevespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T11:58:35Z-
dc.date.available2019-08-14T11:58:35Z-
dc.date.issued2015-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NHDB-
dc.description.abstractThe objective of this research was to identify and analyze teacher training practices at the Regional Normal School Dom Joaquim Silvério de Souza, located in the district of Conselheiro Mata, countryside of Diamantina, Minas Gerais. The hypothesis examined debates about the theoretical and instrumental renovation in the training of Minas Gerais schoolteachers for rural areas. For this purpose, it was necessary to apprehend educational and instructional strategies used in the professional training process of rural normalists by the school of Conselheiro Mata, highlighting the Teaching, clubs and unions in carrying out the teaching practices. The time frame of this study was the interval between the years 1949, initial date that refers to the organization and structuring of the institution of Conselheiro Mata, and 1963, due to the promulgation of the State Decree No. 6879, of 1963, which modify the curriculum to the normal education. In the methodological aspect, bibliographical studies about the history of rural education and more general studies concerning to the sociological discussions about rural and urban categories were performed. Various documentary sources were consulted: legislation, reports and official documents, newspapers, magazines, books and collections, school diaries, photographs, besides the reports of former normalists of Conselheiro Mata. These sources were found in the archives of Regional Normal School D. Joaquim Silverio de Souza; in the archive of the Center of Documentation and Research Helena Antipoff (CDPHE); in the Library Collection of UFMG School of Economics; in the newspapers collection of Antônio Torres Library; in the bibliographic collections of UFMG and UFVJM; and in private collections.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa foi o de identificar e analisar as práticas de formação docente na Escola Normal Regional Dom Joaquim Silvério de Souza, localizada no distrito de Conselheiro Mata, da cidade de Diamantina, Minas Gerais. A hipótese analisada debate acerca da renovação teórica e instrumental na formação do professor primário mineiro para o meio rural. Para tanto, buscou-se apreender as estratégias de ensino e instrução empregadas no processo de formação profissional das normalistas rurais pela escola de Conselheiro Mata, destacando-se as Didáticas, os clubes e grêmios na realização das práticas de ensino. O recorte temporal desta pesquisa teve o intervalo entre os anos de 1949 e 1963. A data inicial refere-se à organização e estruturação da instituição de Conselheiro Mata, e a data final, pelo advento da promulgação do Decreto Estatual n.º.879, de 1963, que modifica os currículos para o ensino normal. No aspecto metodológico, foram realizados estudos bibliográficos sobre a história da educação rural e estudos mais gerais referentes às discussões sociológicas acerca das categorias rural e urbano. Diferentes fontes documentais foram consultadas: legislação, relatórios e documentos oficiais, jornais, revistas, livros e coletâneas, diários escolares, fotografias, além dos relatos das exnormalistas de Conselheiro Mata. Essas fontes consultadas foram localizadas nos arquivos da Escola Normal Regional D. Joaquim Silvério de Souza; no Arquivo do Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff (CDPHE); no Acervo da Biblioteca da Faculdade de Economia da UFMG; no Acervo de jornais da Biblioteca Antônio Torres; nos Acervos bibliográficos da UFMG e da UFVJM; e em acervos particulares.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de Ensinopt_BR
dc.subjectFormação de Professorpt_BR
dc.subjectEscola Normal Ruralpt_BR
dc.subject.otherEducacao rural Historiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Historiapt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.titleSentido novo da vida rural: a formação de professoras na Escola Normal Regional D. Joaquim Silvério de Souza (1949-1963)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_leonardo_santos_neves.pdf30.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.