Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4LPGT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carla Lucia Goulart Constant Alcoforadopt_BR
dc.contributor.referee1Walter Batista Cicarinipt_BR
dc.creatorLayla Dutra Marinho Cabralpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T12:22:35Z-
dc.date.available2019-08-10T12:22:35Z-
dc.date.issued2015-07-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4LPGT-
dc.description.abstractThe number of students with special needs per disability which aims and comes to higher education, including healthcare courses, where this type of student is less common is growing. The inclusion implies the application and provision of educational responses that allow the suitability of content and teaching strategies, elimination of related barriers to physical space and also the attitudes of the educational community aimed at ensuring access to the same growth opportunities to students, regardless of differences. Corroborating this, the Ministry of Education and Culture (MEC) start to assess the degree courses covering the physical and educational infrastructure offered to people with disabilities. It is imperative that studies on the inclusion of disabled people in higher education are made to identify difficulties to ensure the inclusion of such students. This integrative review indicated three main areas of discussion in accordance with the articles studied. Discoursing about the modification of the physical space and the situation of the universities regarding the adjustments and the needs of students with special educational necessities it was seen that mainly due to the MEC requirement, universities are adapting both in terms of infrastructure as the teaching strategies, though much remains to be done so that the inclusion does occur. It was also noted that in relation to the inclusion of LBS discipline little has been done due to lack of qualified professionals, which turns out to train professionals unable to cope with the deaf community and hinder the reception of this population at the university. So we can see that although the special students are supposed to have entitled to a quality education, many changes are still needed in order to ensure their inclusion in universities and promote the breakdown of barriers psychologically imposed by stigmatizing and segregating society.pt_BR
dc.description.resumoÉ crescente o número de alunos com necessidades especiais por deficiência que almeja e chega ao ensino superior, inclusive em cursos da área de saúde , em que esse tipo de alunado é menos frequente. A inclusão implica na aplicação e disposição de respostas educativas que permitam a adequação de conteúdos e estratégias pedagógicas, eliminação de obstáculos relacionados ao espaço físico e também às atitudes da comunidade educativa visando garantia de acesso às mesmas oportunidades de crescimento aos alunos, independentemente das diversidades. Corroborando com isso, o Ministério da Educação e Cultura (MEC) passou a avaliar os cursos superiores abrangendo a infraestrutura física e pedagógica oferecida às pessoas com deficiências. É imprescindível que estudos acerca da inclusão de deficientes em cursos superiores sejam feitos a fim de identificar dificuldades para garantir a inclusão deste tipo de alunado. A presente revisão integrativa indicou três eixos principais de discussão de acordo com os artigos estudados. Discorrendo a respeito da modificação do espaço físico e a situação das universidades em relação às adaptações e carências dos alunos com necessidades educacionais especiais viu-se que sobretudo devido à exigência do MEC, as universidades vêem se adaptando tanto em relação à infraestrutura quanto à estratégias pedagógicas, entretanto ainda há muito a ser feito para que a inclusão ocorra de fato. Observou-se ainda que em relação à inclusão da disciplina de LIBRAS pouco se tem feito devido a carência de profissionais habilitados , o que acaba por formar profissionais incapazes de lidar com a comunidade surda além de dificultar o acolhimento desta população na universidade. Sendo assim, é possível perceber que embora o alunado especial tenha direito a uma educação de qualidade, muitas mudanças ainda são necessárias a fim de garantir a inclusão dos mesmos nas universidades e promover o rompimento das barreiras psicologicamente impostas pela sociedade estigmatizadora e segregadora.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de Educadores em Saúdept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.titleInclusão de deficientes no ensino superior: uma revisão integrativapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
layla_dutra_marinho_cabral.pdf399.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.