Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4YPYF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Hipolito Genaro Figolipt_BR
dc.contributor.referee1Ana Lucia Modestopt_BR
dc.contributor.referee2Edgar Teodoro da Cunhapt_BR
dc.creatorJoana Brauer Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T20:40:22Z-
dc.date.available2019-08-12T20:40:22Z-
dc.date.issued2012-09-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4YPYF-
dc.description.abstractThis thesis examines the performance, ritual and gender relations of the Hip Hop dance culture illustrated originally by breaking. Based on the analysis of the conditions of Hip Hop insurgence, and of its main manifestations (breaking, graffiti, MC, DJ), this study explores dance as a cultural manifestation for anthropology, and evaluates the non verbal language of the dance and of its dancers. The focus of this exploratory study is placed on the battle of breaking a unique and special moment and its foundations in performances studies, communication studies, semiotics, and anthropology of dance. Furthermore, the thesis explores breaking and its performance, which involves not only dancing movements but also the gender of the dancer, vestments, and the gestures of b-boys and b-girls. Finally, we analyze the ritualized performance of the battle and the performing effectiveness of the dancers. Throughout this study, dance is understood as a language in action, through which it is possible to convey a message in an autonomous fashion, without the support of verbal communication, reaching profound meaning that is unattainable by words. This is the power of breaking in the act of speaking the unspeakable and of making comprehensible the common experience of competition, aggressiveness, and of the gender relations in the urban context of large cities.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação examina a performance, o ritual e as relações de gênero na dança da cultura Hip Hop ilustrada originalmente pelo breaking. A partir das condições nas quais o Hip Hop e suas principais manifestações (breaking, grafite, MC, DJ) surgiram, o trabalho explora a dança como manifestação cultural para a antropologia, bem como avalia a linguagem não verbal dessa dança e de seus dançarinos. O foco de investigação está na batalha do breaking momento único e especial e seus fundamentos nos performances studies, estudos de comunicação, semiótica e antropologia da dança. Ademais, esta dissertação explora o breaking e sua performance, o que inclui não só os movimentos dançados como também o gênero do dançarino, a indumentária e os gestos dos b-boys e das b-girls. Por último, analisa a performance ritualizada da batalha e a eficácia performática dos dançarinos. Ao longo do trabalho a dança é entendida como uma linguagem em ação, através da qual é possível transmitir uma mensagem de maneira autônoma, sem o apoio da comunicação verbal, e chegar a complexos profundos, não alcançáveis pelas palavras. Eis que aqui se encontra o poder do breaking, no ato de dizer o indizível e de tornar compreensível a experiência comum da competição, da agressividade e das relações de gênero no contexto urbano das grandes cidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBreakingpt_BR
dc.subjectRitualpt_BR
dc.subjectB-boypt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectB-girlpt_BR
dc.subjectHip hoppt_BR
dc.subject.otherHip-hop (Cultura popular jovem)pt_BR
dc.subject.otherAntropologiapt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.titleBohemian rhapsody: performance, ritual e relações de gênero no breakingpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_joana_brauer.pdf6.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.