Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A6AKAH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Pimenta Marquespt_BR
dc.contributor.referee1Antonio Orlando de O D Lopespt_BR
dc.contributor.referee2Rubens Garcia Nunes Sobrinhopt_BR
dc.contributor.referee3Anna Christina da Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Bernardo Guadalupe dos Santos Lins Brandaopt_BR
dc.creatorJoao Paulo de Oliveira Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:13:58Z-
dc.date.available2019-08-09T19:13:58Z-
dc.date.issued2015-11-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A6AKAH-
dc.description.abstractThis dissertation argues in favor of the unity of Plato´s Protagoras, taking as reference the dispute concerning 'education'. The dialogue articulates several argumentative levels: the speech in favor of the possibility of teaching virtue, the debate over the unity of virtues, the discussion of Simonides´ poem and the Socratic defense both of hedonism and of intellectualism. We propose to articulate the dialogue´s different parts in such a way as to show that it should be recognized as one of Plato´s great first phase dialogues. The denial of the possibility of teaching virtues on the part of Socrates, if understood in an articulated way with the thesis that virtue is something divine and unattainable by humans, anticipates the theme of philosophy, not as pre established knowledge (which is the conception sophistry makes of itself), but as a disposition of the soul for knowledge, understood as 'love of knowledge'. Likewise, hedonism and intellectualism, if read in an articulated way, anticipate the Republic´s theory of action and open the way to further determination of the field of knowledge that is specific to the philosopher: he is not interested in the impossible knowledge of all human things and activities, but rather in offering a better and more human life, providing, at the same time, more pleasure and more rationality.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese defende a unidade do Protágoras de Platão, a partir da disputa em torno do tema da educação. Este diálogo articula diversos níveis argumentativos: o discurso que defende a possibilidade de se ensinar a virtude, o debate sobre a unidade das virtudes, a discussão sobre um poema de Simônides e a defesa socrática tanto do hedonismo como do intelectualismo. Propomos uma articulação entre essas partes, de modo que este possa ser reconhecido como um dos grandes diálogos da primeira fase de Platão. A negação da ensinabilidade da virtude por Sócrates, se entendida em conjunto com a afirmação da virtude como algo divino e impossível aos homens, antecipa o tema da filosofia, não como um corpo de conhecimentos já estabelecidos (que é a concepção que a sofística tem de si mesma), mas como uma disposição da alma para o saber, como um amor pelo saber. Do mesmo modo, o hedonismo e o intelectualismo, se lidos de maneira articulada, antecipam a teoria da ação da República e abrem o caminho para a determinação do campo do saber próprio do filósofo: este não se interessa pelo conhecimento impossível de todas as coisas e afazeres humanos, mas, antes, por aquilo que pode oferecer uma vida melhor e mais humana, proporcionando, ao mesmo tempo, maiores prazeres e maior racionalidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVirtudept_BR
dc.subjectEnsinabilidade da Virtudept_BR
dc.subjectIntelectualismopt_BR
dc.subjectUnidade das Virtudespt_BR
dc.subjectHedonismopt_BR
dc.subjectFilosofia versus Sofísticapt_BR
dc.subject.otherVirtudept_BR
dc.subject.otherFilosofia antigapt_BR
dc.subject.otherPlatão Protágoraspt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.titleSobre a unidade do Protágoras de Platãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_7_vers_o_final.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.