Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A6KLN6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Frederico Cesar Mafra Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Jorge Tadeu de Ramos Nevespt_BR
dc.creatorRamon Martins Cassemiro de Amorimpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:04:50Z-
dc.date.available2019-08-12T18:04:50Z-
dc.date.issued2015-05-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A6KLN6-
dc.description.abstractThe strategic management of information and knowledge in the phase of implementation of the strategic plan were presented in this work as ways of seeking organizational excellence. The objective was to stress the importance of the strategic use of information and knowledgein processes involving the implementation of strategic planning. It was also shown that the support of a guided management model in information and integrated into the phase of strategic plan's implementation is possible to build a structured path to excellence. Thisapproach was motivated by the importance of the strategic management of information in organizational processes, mainly for decision making, as well as to sensitize the reader to the difficulties that arise during the implementation phase of strategic planning and ways to minimize them. Three research methodologies were used for the development of this work. The literature review was used to build the theoretical framework merging several concepts of information, strategy, knowledge, good management practices and organizational excellence; A qualitative research was devised through semi-structured interviews. The interviews were conducted with a manager, three coordinators and a consultant, trying to understand through their standpoint, the practices that address the subject of this work. Those interviewed work in an organization that represents the interests of industry in the State of Minas Gerais(professional association) which is in the implementation phase of strategic planning. By the methodology participant observation, the author contributed with his perspective and considerations in work construction and interpretation of the results. The Model of Management Excellence was presented as a support to the strategic management ofinformation during the implementation phase of the strategic plan. The interviews contributed to the understanding and comparison as well as to the alignment of theory and practice. It was possible to reflect onimportant assumptions that guide the organization to excellence.pt_BR
dc.description.resumoA gestão estratégica da informação e do conhecimento na fase de implementação do plano estratégico foram apresentadas nesse trabalho como formas de se buscar a excelência organizacional. O objetivo foi evidenciar a importância do uso estratégico da informação e do conhecimento nos processos que envolvem a implementação do planejamento estratégico. Também foi demonstrado que pelo apoio de um modelo de gestão pautado em informação e integrado à fase de implementação do plano estratégico é possível construir um caminhoestruturado para a excelência. Essa abordagem foi motivada pela importância da gestão estratégica da informação nos processos organizacionais, principalmente para a tomada de decisão. Também, sensibilizar o leitor para as dificuldades que surgem durante a fase deimplementação do planejamento estratégico e as formas de minimizá-las. Foram utilizadas três metodologias de pesquisa para o desenvolvimento desse trabalho. A pesquisa bibliográfica foi utilizada para a construção do referencial teórico intercalando vários conceitossobre informação, estratégia, conhecimento, boas práticas de gestão e excelência organizacional. Foi feita uma pesquisa qualitativa por meio de entrevistas semiestruturadas. As entrevistas foram realizadas com um gerente, três coordenadores e um consultor buscando entender pela percepção desses profissionais as práticas que abordam o temadesse trabalho. Os entrevistados trabalham em uma organização que representa os interesses da indústria no Estado de Minas Gerais (entidade de classe) e que está em fase de implementação do planejamento estratégico. Pela metodologia observação participante oautor contribuiu com sua visão e considerações na construção do trabalho e interpretação dos resultados obtidos. O Modelo de Excelência da Gestão foi apresentado como apoio na gestão estratégica da informação durante a fase de implementação do plano estratégico. Asentrevistas realizadas contribuíram para o entendimento e comparação quanto ao alinhamento da teoria com a prática. Foi possível refletir sobre importantes pressupostos que norteiam a organização para a excelência.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectPlanejamento Estratégicopt_BR
dc.subjectInformaçãopt_BR
dc.subjectExcelênciapt_BR
dc.subjectMEGpt_BR
dc.subject.otherGestão do conhecimentopt_BR
dc.subject.otherEficiência organizacionalpt_BR
dc.subject.otherPlanejamento estratégicopt_BR
dc.titleGestão estratégica da informação e do conhecimento na implementação do planejamento estratégico pela busca da excelência organizacional: um estudo de caso na FIEMGpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_ramon_amorim.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.