Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A97JBF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Saraiva de Camargopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Samuel Vieira Conceicaopt_BR
dc.creatorAllexandre Fortes da Silva Reispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T14:44:59Z-
dc.date.available2019-08-11T14:44:59Z-
dc.date.issued2015-07-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A97JBF-
dc.description.abstractThere is a situation of remoteness and difficulty of access to public services in general, in which the Brazilian rural population is submitted. One of the main, the access to education, is moving towards a horizon better by providing adequate transportation to students. This work isin line with the local governments interest in order to assist in improving the provision of a school transport service better quality at a lower cost. This paper addresses the issue of rural school transportation, classified as Capacitated Vehicle Routing Problem, proposing some Column-andcut algorithms to its resolution faster and with acceptable limits. The chosen master problem is derived from the set partitioning proposed by Balinski e Quandt (1964) which is combined withthree different subproblems. These ones are responsible for generate the columns, they are the qroutes method from Christofides, Mingozzi e Toth (1981a) and the Shortest Path Problem with Resources Constraints, non-elementar from Desrochers (1986) and the elementar from Feilletet al. (2004). Once the formulation is relaxed, two families of cuts were used to improve the obtained bounds, the first one is the Subset-row Inequalities from Jepsen et al. (2008) and the second one the Strong Degree Constraints from Contardo, Desaulniers e Lessard (2015). Themodels are evaluated using some of literature benchmarking instances.pt_BR
dc.description.resumoExiste uma situação de afastamento e dificuldade ao acesso a serviços públicos em geral, na qual a população rural está sujeita. Um dos principais, o acesso à educação, encontra-se a caminhar para um horizonte melhor através da disponibilização de transporte adequado aos alunos. Assim, este trabalho vem ao encontro do interesse do governo local, no sentido de auxiliálo na melhoria da disponibilização de um serviço de transporte escolar de melhor qualidade a um custo mais baixo. O trabalho aborda o assunto do transporte escolar rural, classificado como Problema de Roteamento de Veículos Capacitado, propondo algoritmos do tipo Column-and-cut para sua resolução de forma mais rápida e com limites aceitáveis. O problema mestre deriva da ideia de particionamento de conjunto de Balinski e Quandt (1964) que é combinado com três subproblemas. Estes subproblemas são os responsáveis por gerar as colunas, o método das qroutesproposto por Christofides, Mingozzi e Toth (1981a) e o Problema do Caminho Mínimo com Restrição de Recursos, não-elementar de Desrochers (1986) e elementar de Feillet et al. (2004). Uma vez que a formulação está relaxada, utilizou-se duas famílias de cortes para melhorar os limites obtidos, a primeira, proposta por Jepsen et al. (2008), que são as Desigualdades sobre Subconjunto de Linhas e a segunda, proposta por Contardo, Desaulniers e Lessard (2015) que são as Restrições Fortes de Conexão. Os modelos são avaliados através da aplicação em instâncias da literatura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeração de colunas e cortespt_BR
dc.subjectTransporte escolar ruralpt_BR
dc.subjectRoteamento de veículos capacitadopt_BR
dc.subject.otherTransportes coletivospt_BR
dc.subject.otherEngenharia de produçãopt_BR
dc.titleO problema do transporte escolar rural: uma abordagem Column-and-cut para o problema de roteamento de veículos capacitadopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_reisafs_column_and_cut_cvrp_final.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.