Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A9CM2J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcio Simeone Henriquespt_BR
dc.contributor.referee1Joana Ziller de Araujo Josephsonpt_BR
dc.contributor.referee2Paula Guimarães Simõespt_BR
dc.creatorLeandro Augusto Borges Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T21:17:25Z-
dc.date.available2019-08-13T21:17:25Z-
dc.date.issued2014-03-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A9CM2J-
dc.description.abstractThe paper aims to comprehend online collaborative processes, specifically the practice of crowdfunding as a cooperative - communicative system of production and consumption that can offer a unique experience to those who participate in it. From a topology of cyberspace the study points out the places and territories through which pass the cyberbeings, living experiences as a crowd and as public, whose call for participation is critical to the success of this practice permeated by the values assigned to the cyberculture. Crowdfunding is marked by a strong interaction between the relational triad formed by the collaborator, the proponent and the platform. It is on the forms of interaction between these three vertices that lies thisstudy, based on a praxeological perspective, in order to understand how the practice succeeds within a cybercultural context in which the dispute for the attention of the crowd and the public is intense. Two case studies are part of the corpus of this research: the comics projects Gnut and Shogum dos Mortos", both available in the Brazilian crowdfunding platform Catarse. Through a cyber-topology of cyberspace, the project analysis reveals that the practice seeks to establish its place through the proposition of a unique consumer experience on the web that can also be perceived in other online collaborative processes.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho objetiva o estudo de processos colaborativos online, especificamente a prática de crowdfunding ou financiamento coletivo, entendida como um sistema cooperativocomunicativo de produção-consumo capaz de propor uma experiência singular aos que dela participam. A partir de uma topologia do ciberespaço o estudo aponta os lugares e territórios pelos quais transitam os cibereseres, vivenciando experiências como multidão e como públicos, cuja convocação à participação é fundamental ao sucesso desta prática permeada pelos valores conferidos à cibercultura. O financiamento coletivo é marcado por uma forte interação entre a tríade relacional, formada pelo proponente, o colaborador e a plataforma. São nas formas de interação entre estes três vértices que se situa o estudo, calcado numa perspectiva praxiológica, para entender como a prática obtém sucesso num contexto cibercultural em que a disputa pela atenção da multidão e dos públicos é intensa. Dois estudos de caso fazem parte do corpus da pesquisa, os projetos de quadrinhos Gnut e Shogum dos Mortos, ambos locados na plataforma brasileira Catarse. Através de uma cibertopologia do ciberespaço, a análise dos projetos revela que a prática busca estabelecer seu lugar a partir da proposição de uma experiência singular de consumo na web passível de ser percebida também em outros processos colaborativos online.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCrowdfundingpt_BR
dc.subjectMobilizaçãopt_BR
dc.subjectPúblicospt_BR
dc.subjectMultidãopt_BR
dc.subjectCiberculturapt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectCiberespaçopt_BR
dc.subject.otherCiberculturapt_BR
dc.subject.otherExperiênciapt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.titleProduzir, consumir, colaborar: experiências singulares na prática de crowdfundingpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgcomunicacaosocial_leandroaugustoborgeslima_dissertacaomestrado.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.