Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A9WJ4W
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee1Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.contributor.referee2Juarez Melgaco Valadarespt_BR
dc.contributor.referee3Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.contributor.referee4Levindo Diniz Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee5Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.creatorLuana Campos e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:02:52Z-
dc.date.available2019-08-13T17:02:52Z-
dc.date.issued2015-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A9WJ4W-
dc.description.abstractPartnerships between NGOs and public schools have grown sharply in Brazil. In Belo Horizonte, the Integrated School Program - PEI is an example of public policy which proposes to build partnerships between schools and existing projects, thus indicating a meeting between the formal and non-formal education. In this scenario, this study investigates how was the process of building the partnership between NGOs and the PEI and what changes occur in the educational practices of an NGO when it starts operating in a program developed in formal school. Thus, through interviews and participant observation, this work staked out what elements are close and which are distant educational practices developed at school and how these similarities and differences are articulated in order to expand educational opportunities in connection Integral Education. Analyses of the data indicate that the frequency of children in the project, the working conditions of the subjects of the NGO and the school, the relationship built between educator and student, autonomy, forms of participation, the relationship with the (in) discipline, dialogicity and interfaces with family and community are some points that appear, both in terms of tensions and in terms of progress and possibilities.pt_BR
dc.description.resumoAs parcerias entre as organizações não governamentais (ONGs) e as escolas públicas têm crescido acentuadamente no Brasil. Em Belo Horizonte, o Programa Escola Integrada (PEI) é um exemplo de política pública que propõe a construção de parcerias entre as escolas e os projetos já existentes, indicando, assim, um encontro entre a educação formal e a educação não formal. Diante desse cenário, este estudo busca investigar como se deu o processo de construção da parceria entre as ONGs e o PEI e quais as mudanças que ocorrem nas práticas educativas de uma ONG quando esta passa a atuar em um programa desenvolvido na escola formal. Assim, através de entrevistas e de observações participantes, este trabalho demarcou quais os elementos que se aproximam e quais os que se distanciam das práticas educativas desenvolvidas na escola e de que maneira essas aproximações e distanciamentos se articulam no sentido de ampliar as possibilidades educativas no contexto da Educação Integral. As análises dos dados apontam que a frequência das crianças no projeto, as condições de trabalho dos sujeitos da ONG e da escola, a relação construída entre educador e educando, a autonomia, as formas de participação, a relação com a (in)disciplina, a dialogicidade e as interfaces com a família e a comunidade são alguns pontos que aparecem tanto em termos de tensões quanto em termos de avanços e possibilidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma Escola Integradapt_BR
dc.subjectONGpt_BR
dc.subjectEducação não formalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleO encontro entre a educação formal e não formal no Programa Escola Integrada: possibilidades e desafiospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_luana___final___pdf.pdf3.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.