Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AA8PKD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Laura Stella Miccolipt_BR
dc.contributor.referee1Kevin John Keyspt_BR
dc.creatorGlenda Cristina Valim de Melopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T01:54:30Z-
dc.date.available2019-08-12T01:54:30Z-
dc.date.issued2000-08-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AA8PKD-
dc.description.abstractPublic and private institutions as well as graduate and undergraduate programs are taking advantage of innovative technology to offer courses on line. In response to the increasing use in classrooms the general objectives of this research are to verify the contributions of this new technology to the learning process mentioned by learners as well as to identify the opinions of students studying English mediated through the Internet. The specific objective is to analyze how learners deal with autonomy in the process of using the Internet. The methodology used in the study was a qualitative case study of an extension course offered by a Public University in the State of Minas Gerais. Data were collected using on line diaries, field notes of the researcher and two questionnaires administered among the five participants. The data were then cross-checked to assure validity. Results suggested that most of the learners were able to deal with autonomy in the context of learning English mediated Internet and most of them appreciated the experience of dealing with it. This new form of technology, in fact, contributed to a positive attitude toward learning English in addition to providing opportunities to expand vocabulary and learn to use the Internet effectively.pt_BR
dc.description.resumoTanto as instituições públicas como os cursos livres estão oferecendo cursos de graduação, pós-graduação e cursos de idiomas on line. Os objetivos gerais deste trabalho são, primeiramente, conhecer a opinião de aprendizes de Língua Inglesa via Internet sobre esta nova tecnologia bem como verificar as contribuições, identificadas pelos aprendizes, que a nova ferramenta pode propiciar ao processo de aprendizagem. Nosso objetivo específico é analisar como os aprendizes lidam com a autonomia que a Internet lhes exige. Utilizando uma abordagem qualitativa, esta pesquisa é um estudo de caso de um curso de extensão de Inglês através da Internet oferecido por uma universidade pública. Os instrumentos utilizados para a coleta dos dados foram: diário on line, diários da professora/pesquisadora e dois questionários. Optou-se pela triangulação dos dados para uma maior confiabilidade dos resultados obtidos. Os resultados evidenciaram que nem todos os alunos souberam lidar com a autonomia que a Internet lhes exigia, apesar da maioria ter gostado de usá-la em sala de aula. Finalmente, verificamos que o uso da Internet contribuiu para a sua aprendizagem dos participantes através do aprimoramento de vocabulário e da interação com nativos ou usuários da LI.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Linguisticospt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino auxiliado por computadorpt_BR
dc.subject.otherInternet (Redes de computação) na educaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO ensino de língua inglesa via internet e a autonomia do alunopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgestudoslinguisticos_glendacristinavalimmelo_dissertacaomestrado.pdf593.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.