Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAHFSE
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Figuras (não) binárias: construções de gênero em personagens trans-mulheres no cinema do início do século XXI
Authors: Talita Iasmin Soares Aquino
First Advisor: Carlos Magno Camargos Mendonca
First Referee: Érica Renata de Souza
Second Referee: Bruno Souza Leal
Abstract: As experiências trans expõem disputas políticas, negociações entre saberes-poderes e entrelaçamentos de discursos e agências dos corpos. Esta pesquisa pretendeu refletir sobre a matriz binária do gênero em diálogo com sete filmes: Hedwig and the Angry Inch (2001), Madame Satã (2002), Tiresia (2003), Transamerica (2005), Strella (2009), Kátia (2012) e Laurence Anyways (2012). Nestes filmes, as protagonistas, personagens trans, são trazidas à tela em narrativas que constroem o trânsito entre os gêneros em gestos, vestes, cenários e iluminação. Em diversos acordos de similaridade, figuras de gênero emergem como resquícios de formas e modelos identificáveis, reafirmando ou subvertendo estereotipias. Assim, buscamos compreender como os filmes performam o gênero a partir das figuras que fazem emergir. Para tal, elencamos os trabalhos de Erich Auerbach (1997), Judith Butler (2013), Marcel Mauss (2003), Jacques Rancière (2012), Victor Turner (2008), entre outros, como arcabouço teórico de nossa investigação.
Abstract: The trans experiences exposes political disputes, negotiations between power/knowledge and an intertwining of speeches and body agencies. This research aimed at reflecting on the binary gender matrix in dialogue with seven movies: Hedwig and The Agry Inch (2001), Madame Satã (2002), Tiresia (2003), Transamerica (2005), Strella (2009), Kátia (2012) and Laurence Anyways (2012). In these films, the protagonists, all trans-characters, are brought to the screen in narratives that build up the transit between genders in gestures, clothing, scenarios and lightning. In various similarity agreements, gender figures emerge as remnants of identifiable shapes and models, reaffirming or subverting stereotypes. Thus, we intended to comprehend the way in which such movies perform gender from the figures they emerge. To do so, we list the works of Erich Auerbach (1997), Judith Butler (2013), Marcel Mauss (2003), Jacques Rancière (2012), Victor Turner (2008), among others, as theoretical foundation of our research.
Subject: Comunicação
Cinema
Relações de gênero
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAHFSE
Issue Date: 16-Apr-2015
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
figuras__n_o__bin_rias___final.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.