Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AANH4P
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ivan Domingues | pt_BR |
dc.creator | David Emanuel de Souza Coelho | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T14:44:30Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T14:44:30Z | - |
dc.date.issued | 2015-02-25 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AANH4P | - |
dc.description.abstract | This study aims to understand the role of geometry in the thought of Thomas Hobbes exposing its genesis from the criticism made by the philosopher about the Renaissance rhetoric. The Renaissance humanism was the prevailing intellectual form at the beginning of modernity and the english philosopher was formed within it. The Hobbesian criticism of rhetoric was not only a critique of rhetoric as stylistic figure, but a criticism of a form of knowledge and ontology. The goal of such criticism was the hobbesian aim for the establishment of a scientific way of knowing, based on the geometry. He wanted to unify natural and social knowledge in a geometric totality. The study, therefore, aims to show the ontological character of rhetoric, hobbesian criticism about the rhetoric and the subsequent structuring of the new hobbesian thought through geometry. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem por objetivo compreender o papel da geometria no pensamento de Thomas Hobbes expondo sua gênese a partir da crítica efetuada pelo filósofo à retórica renascentista. O humanismo renascentista era a forma intelectual vigente no começo da modernidade e foi no interior dela que o filósofo inglês se formou. A crítica hobbesiana à retórica não foi apenas uma crítica à retórica enquanto figura estilística, mas uma crítica a uma forma de saber e de ontologia. A meta de tal crítica hobbesiana era abrir espaço para a instituição de uma forma de saber científica, pautada na geometria. Tal forma de saber se estenderia ao mundo natural e social, unificando o saber em uma totalidade geométrica. A dissertação, portanto, visa mostrar o caráter ontológico da retórica, a crítica hobbesiana a partir deste viés e a posterior estruturação do novo pensamento hobbesiano através da geometria. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ontologia | pt_BR |
dc.subject | Renascimento | pt_BR |
dc.subject | Geometria | pt_BR |
dc.subject | Filosofia | pt_BR |
dc.subject | Thomas Hobbes | pt_BR |
dc.subject | Retórica | pt_BR |
dc.subject | Filosofia Moderna | pt_BR |
dc.subject | Ciência Moderna | pt_BR |
dc.subject.other | Geometria | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia moderna | pt_BR |
dc.subject.other | Hobbes, Thomas, 1588-1679 | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Retórica | pt_BR |
dc.title | Filosofia geométrica: crítica à retórica e apropriação da geometria no pensamento de Thomas Hobbes | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_david_emanuel_de_souza_coelho.pdf | 1.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.