Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAQE99
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nilma Soares da Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Alfredo Luis Martins Lameirao Mateuspt_BR
dc.contributor.referee2Eliane Ferreira de Sapt_BR
dc.creatorTiago de Miranda Piuzanapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:38:14Z-
dc.date.available2019-08-14T20:38:14Z-
dc.date.issued2015-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAQE99-
dc.description.abstractThis dissertation of the Program in Professional Education and Teaching of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presents the elaboration, development and analysis of a teaching sequence with the Soil theme presenting a proposal for blog use as a teaching support tool in the development of investigative activities in chemistry class. This work was conducted with high school students in a public school in Belo Horizonte city, Brazil. The teaching sequence allowed the researchers the opportunity to investigate the use of the Blog by Professor author and teachers and undergraduates of the institutional program of initiation scholarship to teaching (PIBID) of Chemistry area of the FAE / UFMG. This sequence is presented in the researcher teacher's Blog to access other interested people. The survey data were constructed from the daily notes, questionnaires given to teachers and students, an interview with one of the Pibid teachers and Blogs developed by the students of the participating schools. The research, supported by the researches about inquiry teaching, theory of mediated action and the use of information and communication technologies, in this case the Blog, discusses about the contributions of the Blog in the investigative context. Among them, we emphasize the proper use of the Blog to systematize and socialize the ideas of students. Besides the contributions, the research shows that not all students can engage in the use of virtual tools, we indicate to teachers to diversification of educational resources to enable students to act and learn through them.pt_BR
dc.description.resumoEsta Dissertação de Mestrado do Programa de Mestrado Profissional em Educação e Docência da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) apresenta a elaboração, desenvolvimento e análise de uma sequência de ensino com o tema Solos apresentando uma proposta de uso do Blog como ferramenta de apoio didático no desenvolvimento de atividades investigativas nas aulas de Química. Tal estudo foi realizado com alunos do Ensino Médio de escolas da rede estadual de ensino de Belo Horizonte. A sequência de ensino elaborada possibilitou aos pesquisadores a oportunidade de investigar sobre o uso do Blog pelo professor autor e por professores e licenciandos do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) de Química da FaE/UFMG. Tal sequência constitui-se como o produto a ser apresentado no Blog do professor autor para acesso a outros interessados. Os dados da pesquisa foram construídos a partir do diário de campo, questionários aplicados aos professores e alunos, entrevista com um dos professores do Pibid e dos Blogs desenvolvidos pelos alunos das escolas participantes. A pesquisa, amparada pelos pressupostos teóricos do ensino por investigação, da teoria da ação mediada e do uso das tecnologias de comunicação e informação, no caso o Blog, tece considerações sobre as contribuições da ferramenta virtual no contexto investigativo. Dentre elas, destacamos o uso adequado do Blog para sistematizar e socializar as ideias dos estudantes. Além das contribuições, indicamos que nem todos os alunos podem se engajar no uso da ferramenta virtual, então, sugerimos aos docentes a diversificação dos recursos didáticos para possibilitar aos alunos agirem e aprenderem por meio deles.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino por investigaçãopt_BR
dc.subjectSequência de Ensinopt_BR
dc.subjectSolopt_BR
dc.subjectBlogpt_BR
dc.subject.otherBlogspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherQuimica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherInovações educacionaispt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleO blog como ferramenta de apoio didático no desenvolvimento de atividades investigativas nas aulas de Químicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tiago___disserta__o___impress_o.pdf13.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.