Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AC4MB2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jorge Alexandre Barbosa Nevespt_BR
dc.contributor.referee1Jeronimo Oliveira Munizpt_BR
dc.contributor.referee2Jose Ignacio Cano Gestosopt_BR
dc.creatorEdmilson Antonio Pereira Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T16:26:50Z-
dc.date.available2019-08-09T16:26:50Z-
dc.date.issued2011-07-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AC4MB2-
dc.description.abstractThis study compares the results of the administrative facts involving military police in Minas Gerais state which are directly recorded in the Corporation and when they are reported to the Police Ombudsman (Ouvidoria de Polícia). It discusses the control of police activity that is carried out by internal and external instances of the corporate officer, being that only police internal affairs division an internal division is responsible for the investigation of cases of professional misconduct. The first stage of this research was to verify if the cases of these two instances of records presented similar characteristics in relation to the profile of the administrative facts, considering the geographic region inwhich they occurred, the level of the involved officers, the identification of the complainant and the content of the transgressions. The results showed differences in the profile of the cases, which demanded the use of specific data analysis technique that would void the effect of these variables on the outcome of the cases. Was carried out a matchingcases analysis (1 x 1) of cases registered in the Police Ombudsman and those directly recorded on the police Corporation, in order to compare similar cases of each type of source. From there, it was calculated the effect of the instance of record of the administrative facts in their final results, i.e. the consistency or not of them. Both steps used logistic regression, which is a statistical technique that allows you to verify the effect of one or more explanatory variables in a dependent one. It was found that the rate of consistency of the administrative facts that are received directly by the military police Corporation, whether via internal affairs or through a police unit, is 15% higher than the 10% obtained when considering those reported by the Police Ombudsman. Alternatively, the odds ratio analysis points out that the chance of an administrative fact that comes directly to the military police be considered well-founded is 67% higher than the fact reported through the Police Ombudsman.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo compara os resultados dos fatos administrativos envolvendo policiais militares de Minas Gerais que são registrados diretamente na corporação e quando passam pela Ouvidoria de Polícia. Aborda o controle da atividade policial que é realizado por instâncias internas e externas à corporação policial, sendo que somente a Corregedoria de Polícia órgão interno é responsável pela investigação dos casos de desvios de conduta. A primeira etapa deste trabalho consistiu em verificar se os casos dessas duas instâncias de registro apresentavam características semelhantes em relação ao perfil dos fatos administrativos, considerando a região geográfica em que ocorreram, a graduação dos policiais envolvidos, a identificação dos denunciantes e a natureza das transgressões. Os resultados apontaram diferenças no perfil dos casos, o que demandou o uso de técnicaespecífica de análise de dados que permitisse anular o efeito dessas variáveis no desfecho dos casos. Foi realizado, então, um pareamento (1x1) dos casos registrados na Ouvidoria de Polícia e daqueles registrados diretamente na corporação policial, visando comparar casos semelhantes de cada tipo de origem. A partir daí, foi calculado o efeito da instância de registro dos fatos administrativos em seus resultados finais, ou seja, na procedência ou não dos mesmos. Ambas as etapas utilizam a Regressão Logística, que é uma técnica estatística que permite verificar o efeito de uma ou mais variáveis explicativas em uma outra, dependente. Ficou constatado que a taxa de procedência dos fatos administrativos que são recepcionados diretamente pela corporação policial militar, seja via corregedoriaou através de unidade policial, corresponde a 15%, superior aos 10% obtidos quando se consideram aqueles reportados pela Ouvidoria de Polícia. Alternativamente, a análise da razão de chances aponta que a chance de um fato administrativo que chega diretamente à PM ser considerado procedente é 67% superior a do fato reportado via OP.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOuvidoria de Políciapt_BR
dc.subjectAccountabilitypt_BR
dc.subjectCorregedoria de Políciapt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherSegurança públicapt_BR
dc.subject.otherPoliciaispt_BR
dc.titleControle de polícia: a atuação da ouvidoria na atividade correicionalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
controle_da_policia_final.pdf943.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.