Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ACAHFA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Henrique Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Vera Lucia Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee3Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.referee4Thais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.creatorMarileide Lopes dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T06:55:44Z-
dc.date.available2019-08-10T06:55:44Z-
dc.date.issued2014-05-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ACAHFA-
dc.description.abstractThis paper presents the results of the research regarding to the City Council of Sabará/Minas Gerais, throughout the period of 1828 to 1889, and its association with the instruction. During these spatial and time boundaries, the focus was the acknowledgment and comprehension ofdebates concerning the instruction and the involvement of Sabarás council members, in the process of the council schooling. The main sources utilised for this research were, Sabarás city council correspondences and sessions records, newspapers, imperial and provincial laws regarding the council administration and instruction, books of Sabarás history and the council issue in the Imperial Brazil. The council members were the central subjects of this case study. The microanalyses was based on a documental analyse contributing to thecouncils routine and the performance means of the council members. In order to learn the council members collective group profile, the prosopogaphy was adapted as the methodological guidance. By means of this, it was possible to evidence the council administers interests, particularly those related to school education. The councils boardperformance, asserted sociable networks of this staff, which have influenced in the city councils administration. By this, it was possible to prove, the political and administrative centralization, the absence of the councils autonomy of its business management and a lack of further legal responsibility regarding to the instruction. This made a local elite politics to insure its efforts in the development of its youth, those who were directly part of the local elite; however, they left the state-owned elemental public instruction more in the discussion field.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese apresenta resultados da pesquisa sobre a Câmara Municipal de Sabará/Minas Gerais, no período de 1828 a 1889, e sua relação com a instrução. Nesse marco espacial e temporal, buscou-se conhecer e compreender os debates sobre a instrução e a participação dos vereadores sabarenses no processo de escolarização do município. As fontes principais utilizadas na pesquisa foram atas das sessões e correspondências da Câmara Municipal de Sabará (CMS), jornais da época, leis imperiais e provinciais acerca da instrução eadministração municipal, livros sobre a história de Sabará e a questão do município no Brasil Império. Os vereadores foram os sujeitos centrais da pesquisa. A microanálise embasou a análise documental contribuindo para se compreender o cotidiano camarário e os modos deatuação dos seus vereadores. Para conhecer o perfil coletivo do grupo de vereadores, a prosopografia foi o norte metodológico adotado. Por meio dessa, foi possível evidenciar interesses dos administradores do município, particularmente os vinculados à educação escolar. A atuação do corpo de vereança indicou redes de sociabilidade desses indivíduos que influenciaram na administração camarária. Comprovou-se que a centralização política e administrativa no Brasil Império, as dificuldades na organização político-administrativa do Estado brasileiro, a ausência de autonomia do município na gerência dos seus negócios e a falta de maior responsabilidade legal no quesito instrução levaram a elite política local a empenhar seus esforços na formação da sua mocidade, aqueles que estavam ligados diretamente às elites locais, entretanto, deixaram a instrução elementar pública estatal mais nocampo do discurso.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducaçãopt_BR
dc.subjectVereadorespt_BR
dc.subjectInstruçãopt_BR
dc.subjectHistória dapt_BR
dc.subjectSabarápt_BR
dc.subjectCâmara Municipal de Sabarápt_BR
dc.subject.otherSabará (MG) Históriapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Historiapt_BR
dc.subject.otherEducacao e Estado Historiapt_BR
dc.subject.otherMinas Gerais Históriapt_BR
dc.titleInstrução e administração camarária em sabará/mg (1828 1889): vereadores em campos de batalha nas Minas Gerais oitocentistaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesemarileidelopessantos.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.