Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ACFFG7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Julio Emilio Diniz Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Claudio Pinto Nunespt_BR
dc.contributor.referee2Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.creatorEdiorgia Reis Cunhapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:31:15Z-
dc.date.available2019-08-14T04:31:15Z-
dc.date.issued2016-04-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ACFFG7-
dc.description.abstractThis academic research it is a master thesis that aimed at analyzing how professors without any training for teaching develop good pedagogical practices in higher education and what kind of challenges arise during the development of these practices. From this general objective, more specific purposes emerged: to understand the relationship of training and professional development of professors with their teaching practices; to analyze the definitions of good pedagogical practices from these professors; to identify the knowledge and skills that professors without any teaching training consider important to the development of good pedagogical practices; to investigate how these professors organize their teaching and what teaching strategies they have been used; finally, to identify the challenges in the development of these good pedagogical practices. Regarding the methodological approach, the study is characterized as a qualitative research. As the data collection, it has been used the semi-structured interviews, document analysis and observations of classes taught by four professors at the State University of Southwest Bahia (UESB). This research sought to argue, thus, which elements contributed to the development of good pedagogical practices established by these untrained professors to the practice of teaching, as well as the challenges that have arisen in this process. Searching how professors without any preparation for teaching, develop good pedagogical practices can contribute to discussions about teaching learning and, consequently, the field of research on training university professors. Based on data analysis, it has been identified that it is necessary not only the domain of content and experiences for the development of good pedagogical practices, but other dimensions are also needed in this process.pt_BR
dc.description.resumoA presente investigação acadêmica trata-se de uma pesquisa de mestrado que teve por objetivo analisar como bacharéis professores, sem formação para a docência, desenvolvem boas práticas pedagógicas no ensino superior e que desafios surgem durante o desenvolvimento dessas práticas. A partir da definição desse objetivo geral, outros propósitos mais específicos surgiram: compreender a relação da formação e da trajetória de atuação profissional de bacharéis professores com suas práticas pedagógicas; analisar as definições de boas práticas pedagógicas de bacharéis professores; identificar os conhecimentos e as habilidades que bacharéis docentes consideram importantes para o desenvolvimento de boas práticas pedagógicas; investigar como bacharéis professores organizam suas práticas pedagógicas e quais estratégias de ensino utilizam; por fim, identificar os desafios presentes no desenvolvimento dessas boas práticas pedagógicas. No que concerne à abordagem metodológica, o estudo caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa e para coleta de dados utilizou-se a entrevista semiestruturada, a análise de documentos e as observações das aulas de quatro bacharéis professores que lecionam na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista. Esta dissertação buscou discutir, então, quais elementos contribuíram para o desenvolvimento das boas práticas pedagógicas conduzidas por esses professores sem formação para o exercício do magistério, bem como os desafios que surgiram nesse processo. Pesquisar como bacharéis professores, sem preparação para a docência, desenvolvem boas práticas pedagógicas pode contribuir com as discussões sobre a aprendizagem docente e, consequentemente, para o campo da pesquisa sobre formação de professores universitários. Com base na análise dos dados obtidos, identificou-se que não basta apenas o domínio dos conteúdos e as experiências para o desenvolvimento de boas práticas pedagógicas, outros saberes são também necessários nesse processo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática Pedagógicapt_BR
dc.subjectDocência no Ensino Superiorpt_BR
dc.subjectFormação Pedagógicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores universitários Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino superior Bahiapt_BR
dc.titlePráticas pedagógicas de bacharéis professores na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB): trajetórias, conhecimentos e desafiospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o__ediorgia_reis.pdf874.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.