Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADTGXY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Luiza Rodrigues da Costa Nevespt_BR
dc.creatorEmanuel de Oliveira Diaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:21:34Z-
dc.date.available2019-08-09T23:21:34Z-
dc.date.issued2014-12-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADTGXY-
dc.description.abstractThis research aimed to develop and verify the effectiveness of an investigative virtual game in the teaching of science in a State School of Minas Gerais located in the rural area of the city of Ubaporanga. Interviews were used, survey and assess knowledge to check the pre and post game application. Afteranalyzing the collected data, we observed significant differences in the knowledge acquired by students in relation to the flow of energy, chains and food webs, besides the motivation found in the participating groups. This indicates that the use of technology in teaching-learning process is a valid alternative able to diversify and enhance the interest of students.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo desenvolver e verificar a eficácia de um jogo virtual investigativo no ensino de Ciências de uma Escola Estadual de Minas Gerais localizada na área rural da cidade de Ubaporanga. Foram utilizadas entrevistas, questionários e avaliações para verificar os conhecimentos pré e pós aplicação do jogo. Após análise dos dados coletados, observou-se significativas diferenças nos conhecimentos adquiridos pelos alunos em relação ao fluxo de energia, cadeias e teias alimentares, além da motivação encontrada nos grupos participantes. Isso indica que o uso de tecnologias no processo de ensino-aprendizagem é uma alternativa válida capaz de diversificar e potencializar o interesse dos alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Investigativopt_BR
dc.subjectFluxo de Energiapt_BR
dc.subjectJogo Virtualpt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacional pt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino fundamental Formação pt_BR
dc.subject.otherJogos educativos pt_BR
dc.titleO jogo virtual: uma mediação tecnológica possível para ensinar ciências com caráter investigativo para o ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Ciências por Investigação EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_ufmg.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.