Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AHJLAS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tarcisio Rodrigues Botelhopt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Magalhaes Godoypt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Franca Paivapt_BR
dc.contributor.referee3Antonio Otaviano Vieira Juniorpt_BR
dc.creatorElisgardenia de Oliveira Chavespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T17:18:36Z-
dc.date.available2019-08-14T17:18:36Z-
dc.date.issued2016-04-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AHJLAS-
dc.description.abstractThe study analyzes how people of "qualities" (whites, Indians, blacks, Creoles, mestizos, mulattos, browns, goats and Mamelukes) and varied legal conditions (free and slave) formed mixed race, legitimate or consenting families, in the parishes of Aracati and Russian, from 1720 to 1820. In the captaincy of Ceara, and other hinterlands, such Piaui, Paraiba and Rio Grande do Norte, the beginning of the colonization process was from the seventeenth century, with the implementation of farms to create and the development of agriculture. In general, these spaces developed a social structure based on free and slave labor. In the period 1720-1820, more precisely in the parishes of Aracati and Russian, parts of the riverside Jaguaribe in Ceará, the study about parish registers possible to see how this social reality was built and/or rebuilt by different agents who lived and attended these hinterland spaces with tenuous borders that marked multiple relationships, besides biological and cultural conformations. And aware of nuptialities and natalities between the social elements of naturalities, qualities and multiple social conditions about population and family background, I understood that through geographic mobility, when entangle the paths of rivers, people were crisscrossing and biologically and culturally mixing, forming proles and sociability networks expressed in different ways to start a family: legitimate (unions blessed by Christian marriage), inbred (slaves spouses, regardless belong to the same master), outbred (a slave spouse and the other lining or free) and mixed (composed of distinct qualities couples: white, black, mulatto, brown, etc.). As a result, the study is based on biological and cultural miscegenation dynamics involving European, African, and native born in the colony.pt_BR
dc.description.resumoO estudo analisa como pessoas de qualidades (brancos, índios, pretos, crioulos, mestiços, mulatos, pardos, cabras e mamelucos) e de condições jurídicas (livre, liberto e escravo) variadas formaram famílias mestiças, legítimas ou consensuais, nas freguesias de Aracati e Russas, no período de 1720 a 1820. Na capitania do Ceará, além de outras sertanejas, a exemplo do Piauí, da Paraíba e do Rio Grande do Norte, o início do processo de colonização se deu a partir do século XVII, haja vista a implementação das fazendas de criar e o desenvolvimento da agricultura. De modo geral, nesses espaços se desenvolveu uma formação social baseada no trabalho livre e escravo. No período de 1720 a 1820, mais precisamente nas freguesias de Aracati e Russas, partes integrantes da ribeira do Jaguaribe no Ceará, o estudo sobre os registros paroquiais possibilitou perceber como essa realidade social foi construída e/ou reconstruída por diferentes agentes que viviam e frequentavam esses espaços sertanejos de fronteiras tênues e que marcavam múltiplas relações e conformações biológicas e culturais. A par das nupcialidades e natalidades entre os elementos sociais de naturalidades, qualidades e condições sociais múltiplas no que diz respeito à formação populacional e familiar, pude compreender que através da mobilidade geográfica, ao emaranhar-se pelos percursos dos rios, as pessoas foram se entrecruzando, se miscigenando biológica e culturalmente, formando proles e redes de sociabilidades expressas nas diferentes formas de constituírem família: legítimas (uniões sacramentadas pelo casamento cristão), endogâmicas (cônjuges escravos, independentemente de pertencerem ao mesmo senhor), exogâmicas (um cônjuge escravo e o outro forro ou livre) e mistas (compostas por casais de qualidades distintas: brancos, negros, mulatos, pardos, etc.). Em razão disso, o estudo pauta-se em dinâmicas de mestiçagens biológicas e culturais envolvendo europeus, africanos, nativos e nascidos na colôniapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFreguesias de Aracati e Russas-CEpt_BR
dc.subjectFormação sociofamiliarpt_BR
dc.subjectDinâmicas de mestiçagenspt_BR
dc.subjectCondição socialpt_BR
dc.subject.otherAracati (CE) Históriapt_BR
dc.subject.otherRussas (CE) Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherMestiços Condições sociaispt_BR
dc.titlePopulação e família mestiça nas freguesias de Aracati E Russas-Ceará1720/1820pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_elisgard_nia_de_oliveira_chaves.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.