Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AKWNM9
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Jose Alfredo Oliveira Debortoli | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Arnaldo Leite de Alvarenga | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cleber Augusto Goncalves Dias | pt_BR |
dc.creator | Fabricia Melo das Neves | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T11:04:24Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T11:04:24Z | - |
dc.date.issued | 2016-07-15 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AKWNM9 | - |
dc.description.abstract | The ox - bumbá in the Amazon guard multiple universes practices according to the region it happens. We studied in this work one of them, the ox Garrote , practiced by children and adolescents in the city of Manaus. For many, this is a practice that did not existed anymore. However, we show how the Garrote is a living and active practice and reveals ways of social interactions among children and neighborhood fleeing to a logic of contemporaneity. Although it has been the weather variations, reinvented through the event, the show, and went on to occupy other spaces beyond the yard or backyard, as the arena and school spaces. This renovation brings some tensions, as the institutionalization of popular practice and consequently to the dance exoticization , one of the essential elements of the manifestation of Boi- bumbá. | pt_BR |
dc.description.resumo | O boi-bumbá no Amazonas guarda vários universos de práticas de acordo com sua região. Estudamos neste trabalho um deles, o boi de Garrote, praticado por crianças e adolescentes na cidade de Manaus. Para muitos esta é uma prática que não existia mais. Contudo, mostramos como o Garrote é uma prática viva e atuante e que revela modos de interações sociais entre crianças e vizinhança que fogem a uma lógica da contemporaneidade. Embora tenha sofrido as variações do tempo, se reinventou através do evento, do espetáculo, e passou a ocupar outros espaços além do terreiro ou quintal, como a arena e a escola. Essa renovação traz consigo algumas tensões, como a institucionalização da prática popular e consequentemente à exotização da dança, um dos elementos fundamentais da manifestação de Boi-bumbá. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Folclore e crianças | pt_BR |
dc.subject | Bumba-meu-boi | pt_BR |
dc.subject | Danças folclóricas brasileiras Folclore Manaus (AM) Cultura | pt_BR |
dc.subject | Folclore Amazônia | pt_BR |
dc.subject.other | Danças folclóricas | pt_BR |
dc.subject.other | Cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Lazer | pt_BR |
dc.title | Aí fizemos um boi: um estudo sobre a festa popular no Boi de Garrote em Manaus | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_fabr_cia__bois_de_garrote_.pdf | 3.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.