Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AMUHBE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gibson Moreira Pracapt_BR
dc.contributor.referee1Juan Carlos Pérez Moralespt_BR
dc.contributor.referee2Varley Teoldo da Costapt_BR
dc.creatorFernando Castro Ferespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T03:31:42Z-
dc.date.available2019-08-13T03:31:42Z-
dc.date.issued2015-11-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AMUHBE-
dc.description.abstractThis study aimed to analyze the aerobic capacity and the tactical procedural knowledge between football players of different playing position in under-15 and under-17 categories. The sample was composed by 36 players, including 12 defenders, 12 midfielders and 12 forward, 18 in each category. Yoyo test was used to access the aerobic capacity, and the Tactical Procedural Knowledge (TCTP) test to access the tactical knowledge. The TCTP performance was analyzed using the chi-square test of proportions, and multiple paired comparisons were made considering the Bonferroni correction, maintaining the significance level of 0,05 for the initial test and 0,016 for the paired comparisons. On the other hand, the aerobic capacity data was verified for its normality and analyzed by ANOVA one way withTukey post hoc. All data was analyzed with the statistic software SPSS 20.0. The results have demonstrated significant differences between the tactical performance of defenders and others in the offensive action (under-15 category) and no differences were observed in the aerobic capacity in both categories. We concluded that there are differences in the athletes tactical capacity of different playing position among the subjects investigated in this study, although no differences related to the aerobic capacity were observed.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetivou analisar a capacidade aeróbia e o conhecimento tático processual em jogadores de futebol diferentes estatutos posicionais nas categorias Sub-15 e 17. A amostra foi composta por 36 jogadores, 18 em cada categoria, dos quais 12 eram defensores, 12 meio-campistas e 12 atacantes. Foi utilizado o Yoyo Test para a análise na capacidade aeróbia e o teste de Conhecimento Tático Processual para o conhecimento tático. Dados do comportamento tático foram analisados por meio do teste de qui-quadrado de proporções e comparações múltiplas pareadas foram realizadas considerando-se a correção de Bonferroni. mantendo-se o nível de significância de 0,05 para o teste inicial e 0,016 para as comparações pareadas. Já os dados da capacidade aeróbica foram verificados quanto à normalidade e analisados por meio da ANOVA One-way com post hoc de Tukey. Todos dados foram analisados por meio do software estatístico SPSS 20.0. Os resultados demostraram diferenças significativas no desempenho tático dos defensores em relação aos demais na ação ofensiva na categoria Sub-15. E não encontrou diferenças na capacidade aeróbia nas duas categorias. Conclui-se haver diferenças na capacidade tática dos atletas de diferentes estatutos posicionais entre os sujeitos investigados neste estudo, diferenças não observadas em relação à capacidade aeróbica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFutebolpt_BR
dc.subjectEstatuto Posicionalpt_BR
dc.subjectConhecimento Táticopt_BR
dc.subjectCapacidade Físicapt_BR
dc.subject.otherFutebol Treinamento técnicopt_BR
dc.subject.otherJogadores de futebolpt_BR
dc.subject.otherAptidão fisicapt_BR
dc.titleAnálise da capacidade aeróbia e conhecimento tático em jogadores jovens de diferentes estatutos posicionais no futebolpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Preparação Física e Esportiva

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc___especializa__o_treinamento_esportivo_ufmg___2015.pdf440.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.