Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AMWHC5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Alberto Avila Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Adriana Bogliolo Sirihal Duartept_BR
dc.contributor.referee2Claudio Paixao Anastacio de Paulapt_BR
dc.creatorPaula Mota Vasconcelospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:27:51Z-
dc.date.available2019-08-09T14:27:51Z-
dc.date.issued2016-05-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AMWHC5-
dc.description.abstractThis study describes the informational practices of customer aesthetic services of the city of Belo Horizonte. To make this possible, we used the theoretical basis of users studies and the paradigms of information science. This study is inserted in the social paradigm. This research sought to investigate the informational practices of a group of twelve women. They were divided into subjects who underwent non-surgical aesthetic treatments and subjects who underwent surgical aesthetic treatments. The researcher was in eight different clinics, all located in the southern part of the city of Belo Horizonte. Two shafts were explored in the analysis of the data, which are related to image appropriation of values and what is beautiful and the interaction of this information to the decision-making process. It is noticed that the participants use up some of the information in diversified channels when the objective is a cosmetic surgical procedure, while the respondents who underwent non-surgical procedures have a greater interest in seeking information in diverse media. The indications were the determining factor for carrying out the procedures, and the participants showed construct meaning in the context of what is beautiful and its importance for the self-esteem. Customer aesthetic services in na attempt to achieve social standards, use and produce information in their daily lives.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo descreve as práticas informacionais de clientes dos serviços de estética de Belo Horizonte. Para que isso fosse possível, forautilizados a base teórica dos estudos de usuários e os paradigmas da Ciência da Informação, sendo o paradigma social aquele em que este estudo está inserido. Nesta pesquisa, buscou-se investigar as práticas informacionais de um grupo de doze mulheres, sendo que estas foram divididas em sujeitos que realizaram tratamentos estéticos não cirúrgicos e sujeitos que realizaram tratamentos estéticos cirúrgicos. A pesquisadora visitou oito clínicas diferentes, todas localizadas na zona sul da cidade de Belo Horizonte. A análise dos dados foi pautada em dois eixos, sendo estes referentes aos valores de apropriação da imagem e do que é belo e na interação dessas informações com o processo de tomada de decisão. O estudo concluiu que as participantes utilizam pouco das informações em veículos diversificados (revistas, livros, artigos, internet, folders, etc.) quando o objetivo é realizar um procedimento estético cirúrgico, enquanto as entrevistadas que realizaram procedimentos não cirúrgicos possuem um interesse maior em buscar informações em diversos meios. As indicações pessoais (boca a boca), foram o fator determinante para a realização dos procedimentos, e as participantes demonstraram construir significados do que é belo e demonstraram a importância dos procedimentos para a autoestima. As clientes dos serviços de estética, na tentativa de atingir padrões sociais, utilizam-se de produzirem informações dentro de seu cotidiano.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectServiços de estéticapt_BR
dc.subjectInformacionaispt_BR
dc.subjectCiência da Informaçãopt_BR
dc.subjectEstudos de Usuáriospt_BR
dc.subjectFisioterapia dermato-funcionalpt_BR
dc.subjectPráticaspt_BR
dc.subject.otherFisioterapiapt_BR
dc.subject.otherEstética Estudo de usuáriospt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherBeleza física Tratamentopt_BR
dc.titleAs práticas informacionais das clientes dos serviços de estéticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_mestrado_oficial_final_pdf.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.