Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANHP8M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Verona Campos Segantinipt_BR
dc.contributor.referee3Renata Pereira Lima Aspispt_BR
dc.creatorFernanda Maziero Junqueirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T02:50:13Z-
dc.date.available2019-08-12T02:50:13Z-
dc.date.issued2016-03-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANHP8M-
dc.description.abstractThis dissertation researches mediation in museums and exhibitions of contemporary art. From the supposed distance of the public before contemporary art and using the possibilities of experimentation it offers, concepts were raised related to the aesthetic experience, emancipation of the observer and the opening of the work of art in order to select and propose strategies of sensitization that may benefit the autonomous enjoyment of the viewer. It also covers a reflection on the creation process of the study "Contemporary Art: poetical trials", developed to serve as a stimulus and enrichment tool for the enjoyment of contemporary art, as well as creation, since it is open to the contribution of the reader. Exercises of sensitization contained in the study are based on personal experiences with contemporary art, educational actions already tried and those found in the institutions surveyed. In this study, some contemporary art spaces in Belo Horizonte and the Metropolitan Area are also listed. The survey, as well as the study, are some of the possible ways to understand and address the theme, seeking to contribute to this important discussion and the development of activities in the education area in Contemporary Art Institutions.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação toma como campo de pesquisa a mediação em museus e exposições de arte contemporânea. A partir do suposto distanciamento do público frente à arte contemporânea e utilizando as possibilidades de experimentação que a mesma permite, foram evocados conceitos relacionados à experiência estética, à emancipação do observador e à abertura da obra de arte, a fim de selecionar e propor estratégias de sensibilização que possam beneficiar a fruição autônoma do espectador. Abrange ainda a reflexão acerca do processo de criação do caderno Arte contemporânea: experiências poéticas, desenvolvido para servir como instrumento de estímulo e enriquecimento para a fruição da arte contemporânea, assim como de criação, visto que se encontra aberto à contribuição do leitor. Os exercícios de sensibilização que compõem o caderno são baseados em vivências pessoais com a arte contemporânea, nas ações educativas já experimentadas e naquelas encontradas nas instituições pesquisadas. Neste caderno são listados também alguns espaços de arte contemporânea em Belo Horizonte e Região Metropolitana. A pesquisa realizada, assim como o caderno elaborado são algumas das possíveis formas de compreender e abordar o tema, buscando contribuir para essa importante discussão e para o desenvolvimento de atividades na área de educação em instituições que lidam com a arte contemporânea.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExperiência estéticapt_BR
dc.subjectSensibilizaçãopt_BR
dc.subjectMediação em arte-contemporâneapt_BR
dc.subject.otherCritica de artept_BR
dc.subject.otherMuseus Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherMuseus e escolaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherArte Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherArte Estudo e ensinopt_BR
dc.titleArte contemporânea: experiências poéticaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernanda_maziero_junqueira___disserta__o_final.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.